Audi is bij de grootste verliezers op de Europese automarkt dit jaar: wat is er aan de hand?
Audi was in de eerste helft van 2024 een van de grote verliezers op de Europese automarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de Europese autoconstructeurskoepel ACEA. Audi kondigde vorige week nog een herstructurering aan in zijn fabriek in Vorst.
Audi verkocht tussen januari en juni ‘slechts’ 268.598 auto’s, tegenover 295.207 in de eerste helft van 2023. Dat is een daling met 9 procent, terwijl alle merken samen 4,5 procent meer auto’s verkochten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel van het Duitse luxemerk in de Europese Unie daalde daardoor van 5,4 procent naar 4,7 procent, zo staat te lezen in het rapport van ACEA.
Audi-zuster Volkswagen is de grootste
In de hele Europese Unie werden van januari tot en met juni bijna 5,7 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er dus 4,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar nog steeds bijna een vijfde lager dan pre-covidniveaus, zegt ACEA.
Het populairste merk bleef Volkswagen, met 611.238 ingeschreven wagens (+2,2 procent). Bij de grootste merken verliezen ook het Franse Peugeot (-4,3 procent) en het Zuid-Koreaanse Kia (-9,3 procent).
In het luxesegment waar Audi in zit, rijdt BMW (+8,9 procent) dit jaar een sterk parcours, terwijl Mercedes (-2 procent) iets minder verkocht maar niet zo ver wegzakt als Audi.
Waarom doet Audi het zo slecht?
Audi kondigde vorige week nog een herstructurering aan in zijn fabriek in Vorst. Mogelijk gaat de vestiging helemaal dicht. Het model dat in de fabriek wordt gemaakt, de elektrische Audi Q8 e-tron, kampt met sterk dalende verkoopcijfers.
Ferdinand Dudenhöffer, de 73-jarige directeur van Center Automotive Research of Car-Institute en één van Duitslands bekendste auto-experts, duidde voor Trends de slechte gang van zaken bij Audi. “Audi was tien jaar geleden de parel aan de kroon van het Volkswagen-concern. Vandaag is het de zieke man van de groep,” zegt hij. “Het premiummerk heeft veel problemen. Het model Q8 e-tron, dat in Brussel wordt gebouwd, zit in het duurste marktsegment, maar de verkoop sputtert. Als Audi weer wil groeien, zal dat in het middensegment moeten gebeuren.”
Lees hier het volledige gesprek met Dudenhöffer over de malaise bij Audi.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier