Luc Huysmans
Antwerpse verkeersellende: ‘Eerst rekeningrijden, dan Ringland’
Voer rekeningrijden in, en bepaal dan of er nog nood is aan oosterweel en/of Ringland. Dat zegt Trends-redacteur Luc Huysmans.
Als de Oosterweelverbinding en het Ringland-project één ding gemeen hebben, dan wel het gegoochel met miljarden. Terwijl er beter eerst wordt geïnvesteerd in rekeningrijden.
Het is dit jaar precies twintig jaar geleden dat de Afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen de opdracht kreeg een oplossing te zoeken voor de verkeersproblemen in en rond de Scheldestad. De Oosterweelverbinding die daaruit resulteerde, leverde tot nu toe vooral werk op voor studie- en advocatenbureaus. Intussen explodeerde het kostenplaatje van het project: van 1,2 tot 1,6 miljard in 2008 naar 4,5 miljard euro vorig jaar. Met als toetje dat Europa de beoogde pps-constructie voor Oosterweel onderuithaalde, en de financiering nu erg nauw opvolgt.
Antwerpse verkeersellende: ‘Eerst rekeningrijden, dan Ringland’
Ringland, de organisatie die de Antwerpse ring wil overkappen, gaat dan weer uit van een investering van 5,6 miljard euro. Dat berekende het adviesbureau Idea Consult.
Dat zijn gigantische bedragen in tijden waarin iedereen wordt gevraagd te besparen. Ringland realiseren, bij wijze van zoenoffer voor het politieke mismanagement in de Oosterweel-saga, dreigt Vlaanderen op te zadelen met het slechtste van twee werelden: een begroting die voor jaren kopje-onder gaat, en slechts een halve oplossing voor de mobiliteit.
Terwijl de juiste volgorde is: voer rekeningrijden in, niet alleen rond Antwerpen maar in heel Vlaanderen. Bekijk welke effecten dat heeft, bepaal vervolgens of er nog behoefte is aan Oosterweel, en weeg de maatschappelijke baten van Ringland af tegen de andere maatschappelijke noden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier