28 Vlaamse gemeentes fuseren na Nieuwjaar: wat betekent dat voor u?

Luchtfoto van een nachtelijk Hasselt | Bron: Getty

Op 1 januari 2025 zien dertien nieuwe gemeentes het levenslicht. Dat zadelt de lokale besturen op met heel wat kosten. Ook voor leveranciers is het opletten.

Het aantal Vlaamse gemeentes daalt vanaf 1 januari van 300 naar 285. Dat is een concreet resultaat van de fusiedecreten die de Vlaamse regering op 19 april bekrachtigde. Om gemeentefusies aan te moedigen, neemt de Vlaamse overheid schulden over van de lokale besturen. Het gaat om ruim 273 miljoen euro.

De fusies brengen best wel wat kosten met zich voor de gemeentebesturen. Zo moeten al die fusiegemeenten van naam veranderen. Sommigen houden het eenvoudig en kiezen voor één naam. Zo hebben Lochristi en Wachtebeke voor Lochristi gekozen. Andere hebben niet willen kiezen, wat soms tot bijzonder lange nieuwe benamingen leidt. Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht worden op die manier Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Galmaarden, Gooik en Herne waren creatiever en gaan voor het originele Pajottegem.

Alle 28 gemeentes die fuseren.

Ook ongeveer 350 straten moeten een nieuwe naam krijgen. Het is namelijk een basisprincipe dat een straatnaam uniek is per gemeente. Dat is zowel handig voor de post als cruciaal voor hulpdiensten, bij wie geen twijfel mag bestaan wanneer ze naar een specifiek adres geroepen worden.

Belangrijk voor leveranciers is, dat ze het adres van hun klanten zo snel mogelijk in hun database aanpassen.

Particulieren en bedrijven

In totaal zullen daardoor 500.000 mensen in Vlaanderen van adres veranderen. Er zal ook een impact zijn voor 90.000 ondernemingen, met extra administratieve kosten tot gevolg. De officiële publicatie van hun nieuwe adres in het Staatsblad gebeurt gratis. Alle papieren en digitale documenten zullen echter ook een update moeten krijgen. Denk aan facturen, algemene voorwaarden, website, visitekaartjes en zelfs adressen op voertuigen enzovoort.

Belangrijk voor leveranciers is, dat ze het adres van hun klanten zo snel mogelijk in hun database aanpassen. Een factuur is enkel geldig wanneer die een aantal verplichte gegevens bevat. Het juiste adres van zowel de klant als de leverancier hoort daarbij.

De eerste dagen van het nieuwe jaar zullen dus nog wat hectischer worden voor de postdiensten. Zo zijn er zendingen die in 2024 op een ‘oud’ adres besteld zullen zijn en in 2025 op een ‘nieuw’ adres moeten terechtkomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content