Luxeprobleem
Het tweede kwartaal was niet denderend voor LVMH, wat meteen tot een koerscorrectie leidde. Maar de luxegigant blijft een concern van topkwaliteit.
Het aandeel van LVMH, het luxe-imperium van Bernard Arnault, verloor na de bekendmaking van de halfjaarresultaten bijna 7 procent. Anders dan de twee voorgaande kwartalen vielen de cijfers tegen. Het concern haalde in het eerste halfjaar een omzet van 14 miljard euro, tegenover 13,6 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op een organische omzetgroei van 3 procent. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een omzet van 14,2 miljard euro.
De belangrijkste oorzaak is de verzwakte groei in Azië. De Chinezen kochten minder luxeproducten. In Japan heeft de regering-Abe in het tweede kwartaal een btw-verhoging van 3 procent doorgevoerd. Dat deed de verkopen in het tweede trimester teruglopen met 11 procent, na een koopgolf vóór de btw-invoering in de eerste drie maanden (+32 %). Japan leverde in de eerste jaarhelft 7 procent van de groepsomzet. Uit Azië komt maar liefst 38 procent van de omzet (5,3 miljard euro), tegenover 28 procent uit Europa en 23 procent uit de Verenigde Staten.
De betere resultaten eind 2013 en begin 2014 waren een gevolg van het herstel van de grootste en meest rendabele divisie mode en lederwaren. Die afdeling — met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo — realiseerde een organische groei van 7 procent in het laatste kwartaal van 2013 en van 9 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. De nulgroei in het tweede kwartaal en de groei met 4 procent in de eerste jaarhelft lag ongeveer 3 procent onder de gemiddelde analistenverwachting. Mode en lederwaren was goed voor bijna 36 procent van de groepsomzet in de eerste zes maanden.
De andere divisie met een hoge winstmarge is wijnen en sterkedrank, met de topmerken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De organische omzet daalde met 1 procent, vooral door de forse daling in de cognacconsumptie in China — een gevolg van de overheidscampagne tegen extravagante geschenken en feestjes.
De afdeling selectieve retailing is al enige tijd de sterke groeier in de groep. In die divisie zitten de Sephora-shops en DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels. In de eerste zes maanden haalde ze een organische groei van 9 procent. Selectieve retailing haalt bijna evenveel omzet als mode en lederwaren: 4,4 tegenover 5 miljard euro in de eerste zes maanden. Ook de groei van de divisies horloges en juwelen (+3 %) en parfums en cosmetica (+6 %) is niet echt overtuigend.
Een grote overname in mode en lederwaren — zoals Armani, Dolce & Gabbana en Hugo Boss — kan het concern op korte termijn opnieuw zijn elan teruggeven. Tegen 18 keer de verwachte winst voor 2014 en minder dan 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) komt het aandeel weer voor aankoop in aanmerking.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier