Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa, moederbedrijf van Brussels Airlines, wil tegen 2030 zowat 4.000 administratieve banen schrappen. De meeste banen zullen verdwijnen in Duitsland, Brussels Airlines verwacht een “beperkte impact”.
De jobafbouw werd aangekondigd naar aanleiding van een investeerdersdag in München, waarop Lufthansa Group de (financiële) doelstellingen voor de komende jaren uit de doeken doet. De banen worden overbodig, omdat processen “gedigitaliseerd, geautomatiseerd en gebundeld zullen worden”, zegt de groep in een persbericht.
Het schrappen van 4.000 banen komt overeen met ongeveer 4 procent van het totale personeelsbestand, dat eind juni op zowat 103.000 stond. Het is meteen de grootste ingreep sinds de coronapandemie. De meeste banen zullen verdwijnen in Duitsland – op het hoofdkantoor van de groep in Frankfurt – en grotendeels via natuurlijke uitstroom. “We kunnen op dit moment geen verdere informatie delen, ook niet over een mogelijke impact op Brussels Airlines, al gaan we ervan uit dat die beperkt zal zijn”, reageert de Belgische dochter van de Lufthansa-groep.
Lufthansa wil de komende jaren de ‘hub airlines’ – Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines en ITA Airways – centraler aansturen. Zo zullen hun korte- en middellangeafstandsnetwerken centraal beheerd worden, zoals dat al langer het geval is voor de langeafstandsnetwerken. De groep wil zo meer productiviteit en efficiëntie realiseren. Elk van de luchtvaartmaatschappijen moet ook een efficiëntieprogramma uitwerken, met onder meer kostenbesparingen, maar het is duidelijk dat het gros van de inspanning moet komen van het hoofdmerk Lufthansa.
‘Grootste modernisering’
Het concern kondigt ook “de grootste modernisering van de vloot in de geschiedenis van het bedrijf” aan. Er komen 230 nieuwe vliegtuigen tegen 2030, waarvan honderd langeafstandstoestellen. Ook dat moet de financiën ten goede komen, bijvoorbeeld omdat ze minder kerosine verbruiken en goedkoper zijn in onderhoud dan oudere toestellen. De vloot langeafstandsvliegtuigen zal ook evolueren van dertien verschillende vliegtuigtypes naar negen. Modellen als Airbus A340 en Boeing 767 gaan eruit.
Lees ook: Opnieuw Belg bij top Brussels Airlines
Ook de langeafstandsvloot van Brussels Airlines, die momenteel bestaat uit Airbus A330-vliegtuigen, staat voor veranderingen. Volgens de presentatie van de investeerdersdag kunnen daar tegen 2030 Airbus A350-900’s en/of Boeing 787-9’s bijkomen, al moet er nog een beslissing worden genomen. Vooral de Boeing-vliegtuigen zouden verrassend zijn, omdat Brussels Airlines al jarenlang alleen met Airbus-toestellen vliegt. Nog in de presentatie wordt de belangrijke rol van Brussels Airlines voor de Afrika-vluchten van de groep opnieuw bevestigd.
‘Onbetaalbare’ eisen
Behalve de ‘hub’-airlines, omvat de Lufthansa-groep ook ‘point-to-point’-luchtvaartmaatschappij Eurowings, onderhoudsbedrijf Lufthansa Technik en vrachtmaatschappij Lufthansa Cargo. Ook voor die dochters deed de Lufthansa-groep maandag de ambities uit de doeken. Alles samen moet dat leiden tot verhoogde financiële doelstellingen. Zo moet de operationelewinstmarge (adjusted ebit margin) van de hele groep in de periode 2028-2030 uitkomen tussen 8 en 10 procent. De vorige doelstelling was 8 procent. In 2024 bedroeg die marge 4 procent.
De Lufthansa Group stelde eind juni zowat 103.000 mensen tewerk, van wie bijna 3.800 bij Brussels Airlines. De groep vervoerde vorig jaar 131 miljoen passagiers.
Ondertussen bestaat de kans op een sociaal conflict bij Lufthansa. De piloten stemmen nog tot dinsdag over een mogelijke staking bij het kernmerk Lufthansa en bij Lufthansa Cargo. Het conflict gaat over de pensioenen. Lufthansa heeft de vakbondseisen al onbetaalbaar genoemd.