Luchthaven van Deurne onder vuur: vluchten voor 70 procent binnenlands
Van alle vluchtbewegingen die in 2022 op de luchthaven van Deurne werden geregistreerd, was zowat 72 procent een binnenlandse vlucht. Dat blijkt uit cijfers die Groen opvroeg in het parlement. De luchthaven zelf wijst als verklaring naar de vele pilootopleidingen in Deurne.
Bij binnenlandse vluchten is de luchthaven van Deurne meestal zowel het vertrek- als eindpunt. Soms wordt er van of naar een andere Belgische luchthaven gevlogen. Groen hekelt de in totaal dertigduizend binnenlandse vluchtbewegingen in Deurne. “Het is compleet irrationeel dat de Vlaamse regering miljoenen euro belastinggeld in een verlieslatende, overbodige luchthaven pompt voor vliegreisjes binnen de eigen landsgrenzen”, klinkt het.
Net zoals minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), vragen nationaal covoorzitster Nadia Naji (Groen) en Antwerps voorzitter Bogdan Vanden Berghe (Groen) een verbod op de binnenlandse vluchten. “De Vlaamse regering laat ons belastinggeld door de lucht vliegen”, aldus nog Groen. “Deurne is niet alleen verlieslatend, maar bovendien een draaischijf voor binnenlandse vluchten en niet voor transportvluchten. Het is waanzinnig dat je met een vliegtuig van Antwerpen naar Brussel zou vliegen of voor je plezier een rondje boven Antwerpen vliegt.”
Nuttige opleidingen
Volgens de luchthaven van Deurne zijn trainingsvluchten absoluut geen verspilling. “Onze opleidingen tot piloot zijn tevens conform de visienota van de Vlaamse regering”, stelt de luchthaven. “Wij voorzien in de piloten van de toekomst. In Antwerpen zijn er een half dozijn pilotenscholen en wij hebben de nodige apparatuur zoals navigatiesystemen en simulatoren om hen op te leiden.”
Luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen) wijst erop dat de meeste vluchten met passagiers in Deurne wél internationale vluchten zijn. Het gaat dan om de reizen die reisorganisatie TUI bijvoorbeeld aanbiedt. “De piloten in opleiding moeten nu eenmaal leren landen en opstijgen”, zegt Dewulf. “De oefenvluchten zijn ook zonder passagiers en gebeuren niet met de grote, vervuilende jets, maar met propellers die minder verbruiken.”
Volgens Dewulf is het geen slecht idee om de opleidingen elders te organiseren, zoals Groen voorstelt. “Er zijn opties in Ursel, Brasschaat, Leopoldsburg of Sint-Truiden – al zijn er ook kosten aan verbonden. Wij pleiten al langer voor meer samenwerkingen tussen de luchthavens”, aldus nog de luchtvaarteconoom. “Maar een piloot moet natuurlijk wel leren landen op een internationale luchthaven zoals Deurne met een bewaakte toren en een landingssyteem waar je blind kan landen.”
Eigen vliegtuig
De luchthaven van Deurne wijst op vele andere types binnenlandse vluchten. Zo zijn er mensen die zelf een vliegtuigje hebben. “Vergelijk het met iemand die een toertje met de oldtimer doet”, klinkt het. “Daarnaast zijn er de inspectievluchten die kijken of alle lichten van de landigsbaan werken. Er zijn ook vluchten die boven de Ronde van Vlaanderen of boven de Antwerpse haven vliegen om bijvoorbeeld gaspijpleidingen te inspecteren. En tot slot zijn er de zogenaamde positioneringsvluchten, waarbij een toestel op onderhoud moet of iemand gaat ophalen zoals bij een taxi.”
Volgens de groenen zijn de cijfers niet te negeren en is het een extra argument om de subsidiekraan voor de luchthaven in Deurne dicht te draaien. “Als we de klimaatcrisis willen aanpakken, dan is het noodzakelijk om de CO2-uitstoot terug te dringen”, stelt de partij. Vanden Berghe pleit verder voor een andere invulling van de luchthaven van Deurne. “Een sluiting van de luchthaven kan tot bijna 40 miljoen euro opleveren. Met dat geld zouden we de luchthaven een nieuwe bestemming kunnen geven waar alle Antwerpenaren plezier aan zouden beleven in plaats van dat het zoals nu voornamelijk dienst doet als een privévliegveld voor enkelingen.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier