Lotus Bakeries en Mondelez slaan handen ineen: ‘Verstandige beslissing’ zorgt voor beursrally met speculoos

Lotus Bakeries-CEO Jan Boone | Foto: Belga

De Oost-Vlaamse koekjesbakker Lotus Bakeries kondigt een strategische samenwerking aan met Mondelez International, de grootste koekjesfabrikant ter wereld. Het partnerschap zal Mondelez in staat stellen Lotus-speculoos in India te produceren, op de markt te brengen, te distribueren en te verkopen.

Volgens Lotus-CEO Jan Boone biedt de samenwerking in India een unieke kans om gebruik te maken van Mondelez’ lokale commerciële expertise en sterke marktpositie. “We geloven dat dit het juiste moment is om onze distributie in deze groeiende markt uit te breiden”, zegt hij in een persbericht. De stap markeert een belangrijke uitbreiding voor Lotus, dat vooral bekend is van zijn populaire Biscoff-speculooskoekje, het op vier na populairste koekje ter wereld.

Mondelez, dat merken als LU, Oreo en Toblerone in zijn portefeuille heeft, genereerde in 2023 een omzet van ongeveer 36 miljard dollar. Dat is ruim dertig keer meer dan de omzet van 1,06 miljard euro van Lotus Bakeries. Dankzij de samenwerking kan Lotus profiteren van de enorme schaalvoordelen en distributiekanalen van Mondelez, wat naar verwachting de wereldwijde aanwezigheid van Lotus-speculoos verder zal versterken.

Bovendien zullen de twee bedrijven samenwerken aan nieuwe chocoladeproducten, zoals Milka-koekjes met Lotus-speculoos voor de Europese markt en Cadbury-producten voor het Verenigd Koninkrijk. De eerste producten worden begin 2025 verwacht.

‘Verrassend’

“Het is verrassend nieuws, want voor Lotus Bakeries is Mondelez, met Oreo, de grote concurrent en de marktleider”, merkt Danny Reweghs van Trends Beleggen op. “Toch is het een verstandige beslissing, want de Indiase markt is enorm, maar ook moeilijk. Lotus heeft tot nu toe slechts twee productieplaatsen, in België en de Verenigde Staten. Het breidt uit naar Thailand in 2026.”

De aankondiging van de samenwerking zorgt voor een sterke positieve reactie op de Brusselse beurs. Het aandeel van Lotus Bakeries bereikte donderdagochtend een recordhoogte, met een stijging van 3,7 procent tot 10.240 euro. Dat markeert een aanzienlijke waardestijging, aangezien het aandeel dit jaar al bijna een kwart meer waard is geworden.

Plan

Het unieke groeiverhaal is gestoeld op een draaiboek. “Lotus Bakeries hanteert altijd een plan dat overal wordt toegepast”, ziet Reweghs. “Het groeit geleidelijk aan, met vaste stappen en op specifieke momenten. Wanneer het een bepaald marktaandeel heeft bereikt, start het met tv-reclame en begint het vaak met een partner. Vanaf dat moment neemt het de activiteiten over. Er is dus altijd een vaste groeistrategie voor elk land, en die blijkt telkens in meer of mindere mate succesvol te zijn.”

De zekerheid over die strategie maakt het aandeel zeer gewild. “Nu instappen betekent echter dat je veel van de toekomstige winstgroei al in de prijs ziet”, waarschuwt Reweghs.

Geen aandelensplitsing

Voor sommige particuliere beleggers is het aandeel sowieso te duur. “De eeuwige vraag is of er een aandelensplitsing komt”, weet Reweghs. “Voorlopig is daar geen sprake van. Zo’n hoge prijs is iconisch, meer dan 10.000 euro. In 2001 stond de koers op 50 euro, wat de geweldige groei van Lotus Bakeries toont. Maar de winstverwachtingen liggen onder 200 euro per aandeel, wat betekent dat je meer dan vijftig keer de verwachte winst betaalt. Dat is uitzonderlijk hoog naar de normen van Euronext Brussel.”

Zie ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content