Liefde en angst
Existentiële angst en rauwe emoties troef in de zinderende Munch-tentoonstelling in Londen. Zelfs zonder ‘De Schreeuw’, maakt de obsessieve Noor een diepe indruk.
Het British Museum heeft een verrassende overzichtstentoonstelling samengetseld over Edvard Munch, de Noorse kruising tussen Vincent van Gogh, Odilon Redon, Léon Spilliaert en Ernst Ludwig Kirchner. Munch werd wereldberoemd door De Schreeuw, een expressionistische oerkreet uit 1893 die hij in verschillende versies maakte.
De angst voor de dood was alomtegenwoordig in het leven van Munch: al heel vroeg verloor hij zijn moeder en zijn zus aan tuberculose. Het dreef hem weg van zijn lutheraanse opvoeding. Hij begon een losbandig kunstenaarsleven te leiden en zijn wankele gemoedstoestanden te schilderen. Het British Museum verzamelde schilderijen, maar vooral grafiek voor deze expo. Munchs expressiviteit is nog tastbaarder in zijn grafische werk dan in zijn schilderijen. In de zwart-witversie van De Schreeuw leiden de kleuren niet af van de essentie: de eenzame mens, opgeslokt door de natuur. Het werk hing tot maart 2019 in Antwerpen in het Museum De Reede, het privémuseum van de Nederlander Harry Rutten in Antwerpen.
Een andere sterkhouder van de expo is het portret dat Edvard Munch van zichzelf en zijn verloofde Tulla schilderde. De twee hebben duidelijk een echtelijke ruzie achter de rug. Munch zaagde het werk later in een vlaag van woede in tweeën. De twee helften zijn in Londen voor het eerst weer verenigd.
Love and Angst, tot 21 juli in het British Museum in Londen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier