Leiders van een hoger level

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Belgacom werkte achttien maanden aan de ontwikkeling van een onlinegame en nodigde ruim 1700 van zijn managers uit om het te spelen. Zo krijgen ze inzicht in hun stijl van leidinggeven en worden ze managers die kunnen groeien en zich betrokken voelen.

Meer dan 1700 Belgacom-managers die vijftien keer een halfuur mogen gamen tijdens de werkuren. Tel daarbij achttien maanden ontwikkeling om het Niu Leadership-game te ontwikkelen samen met drie partners, en het mag duidelijk zijn hoeveel belang Belgacom hecht aan het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden bij zijn managers. Als technologiebedrijf in een snel veranderende wereld is het belang van goede leiders toegenomen, vindt Martine Frebutte, directeur van de Belgacom Corporate University. “Belgacom is niet meer alleen een leverancier van technologie, maar levert diensten en applicaties. Het succes daarvan wordt bepaald door de mensen die deze diensten leveren. We hebben daarom sterke leiders nodig zodat onze medewerkers goed omgaan met verandering, kunnen groeien en zich betrokken voelen.”

In plaats van een traditioneel leiderschapsprogramma te gebruiken, wilde Belgacom een frisse techniek aanwenden. Het koos voor een zogenaamd serious game, een vorm van e-learning die vooral in Amerika populair is. Een serious game zoals het Niu Leadership-game heeft een aantal voordelen tegenover klassieke trainingen. “In een klassieke training van twee uur zit misschien twintig minuten rollenspel. Dat is niet veel. Bovendien bestaat de kans dat de deelnemers dichtklappen uit schrik dat hun imago eronder lijdt.” Hoeveel de ontwikkeling van het game en de werkuren die opgaan aan gamen kosten, wil Frebutte niet kwijt. “Maar één uur gamen kost niet meer dan een uur goede leiderschapstraining.”

Dagelijkse problemen

Het leiderschapsspel van Belgacom is een onlinegame. De managers loggen in via het internet zodat ze het overal kunnen spelen in het Nederlands, Frans of Engels. Om ervoor te zorgen dat het spel nauw aansluit bij de realiteit, vroeg Belgacom aan zijn managers naar courante dagelijkse leiderschapsproblemen. Die werden verweven met eenverhaal dat zich afspeelt op het continent Xenon in het jaar 2067 (zie kader). Belgacom werkte de game uit met drie partners. De Vlerick-school verwerkte academische inzichten over leiderschap in de game. Het Nederlandse bedrijf Edding Serious Games ontwikkelde de spelsoftware en e-learningspecialist Crossknowledge begeleidde het project en verkoopt het nieuwe product aan de bedrijfswereld. Zo past dit nieuwe Belgacom-product ook binnen de Entertainment & Beyond-strategie van het bedrijf.

Na achttien maanden was het onlinespel in januari klaar. In februari werden de 1751 middenen topmanagers uitgenodigd om het spel te spelen in vijftien sessies van een halfuur. “Voorlopig bieden we de game niet aan onze operationele leiders aan, omdat de spelsituaties niet dicht genoeg bij hun werkervaring liggen”, zegt Frebutte. Belgacom verplicht niemand om het spel te spelen. Eind augustus hadden bijna 1300 managers minstens één sessie gespeeld en ruim 250 hadden alle sessies al afgewerkt. Of Didier Bellens, CEO van Belgacom, ook gamet wilde Frebutte niet verklappen, maar heel wat topmanagers doen mee. Hoe overtuigt Belgacom zijn werknemers om vrijwillig een spel te spelen, vooral als heel wat mensen nog nooit hebben gegamed? De hr-medewerkers die het pilootproject deden werden ambassadeurs van het spel. Er kwamen teasers en posters, een dvd-box met uitleg en lunchsessies.

Verband met de werkelijkheid

Belgacom waakt erover dat de gamers het spel verbinden met hun dagelijks werk. “Naarmate de game vordert, krijgen de deelnemers opdrachten in de reële wereld”, zegt Frebutte. “Zo vragen we na vijf sessies om leaders die nog niet hebben gespeeld te overtuigen om ook deel te nemen – een oefening in overtuigingskracht.” De gamers krijgen inzicht in hun eigen stijl van leidinggeven en leren dat er verschillende stijlen bestaan die ze kunnen afwisselen, afhankelijk van de situatie. Enkel de medewerker krijgt zijn resultaten te zien, maar hij mag die doormailen naar een collega, kennis of chef. In dat laatste geval worden de resultaten besproken tijdens de halfjaarlijkse functioneringsgesprekken.

Welk effect het spel zal hebben op de vaardigheden van de managers zal pas op lange termijn duidelijk zijn, maar het heeft van leiderschap en coaching wel een gespreksonderwerp gemaakt in de Belgacom-torens. “Het zorgt ervoor dat leiders van verschillende hiërarchische niveaus die anders niet met elkaar spreken, dat nu wel doen of dat ze tijdens de lunch afspreken om te gamen. Ik hoor nu medewerkers over een collega al zeggen dat zijn gedrag lijkt op een bepaald personage in het spel.” Belgacom werkt intussen al aan een nieuw project om leiderschap te stimuleren. Daarin zal collaborative learning (samen leren) centraal staan.

BENNY DEBRUYNE

“Ik hoor nu al sommige medewerkers over een collega zeggen dat zijn gedrag lijkt op een bepaald personage in het spel”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise