Krachtige merken

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Beiersdorf is een bedrijf met sterke merken en een sterk groeiprofiel op langere termijn, maar waarvan de koers dit jaar een dip kent. Dat biedt een koopopportuniteit.

Beiersdorf werd opgericht in 1882 en haalde vorig jaar een groepsomzet van 6,1 miljard euro met bijna 17.000 werknemers. Het aandeel maakt deel uit van de DAX-index,want in huidverzorgingsproducten is Beiersdorf een wereldmarktleider.

Op de eerste plaats dankzij Nivea. Het krachtige merk kent een globale merkherkenning van 93 procent en is in zijn categorie het meest betrouwbare merk in Europa. In België is Nivea het best verkochte product in liefst zes categorieën (lichaam, gezicht, zon, man, deodorant en douche). Wereldwijd haalde het product 183 eerste plaatsen in diverse categorieën vorig jaar (179 in 2012).

Beiersdorf en Nivea zijn weliswaar innig verbonden, maar we mogen de groep niet vereenzelvigen met dat ene product. Andere bekende merknamen zijn Eucerin(huidverzorging), La Prairie(leider in celtherapie tegen veroudering van de huid), Labello(wereldleider in lipverzorging met 160 miljoen balsemsticks per jaar) en Hansaplast(het nummer één in pleisters in Europa).

Daarmee hebben we nog niet de hele groep voorgesteld. In de eerste negen maanden van dit jaar kwam 17 procent van de groepsomzet van Tesa, een toonaangevend bedrijf in onder meer kleefbanden. De marges bij Tesa liggen hoger dan bij de huidverzorgingsproducten (vorig jaar 16,9 % ebit-marge bij Tesa en 12,5 % in huidverzorging) met een vergelijkbaar groeiritme.

Beiersdorf staat uiterst sterk op de Europese markten, maar is ook heel sterk doorgedrongen in de opkomende landen. Vorig jaar was het eerste jaar dat meer omzet werd gehaald in de groeilanden dan in de mature westerse landen (52 versus 48 %).

De groep staat bekend als een gestage groeier en dat zorgde voor een hoge waardering. Maar dit jaar is het moeilijker om de doelstellingen helemaal te kunnen waarmaken. In het begin van het jaar werd een vergelijkbare groei van de groepsomzet met 4 tot 6 procent vooropgesteld met een ebit-marge lichtjes boven die van 2013 (13,2 %). In de eerste negen maanden was er een vrij stabiele omzet (+0,9 %) tot 4,72 miljard euro. De organische groei bedroeg wel 4,3 procent. Er is een toename van de ebit-marge tot 14,2 procent.

Beiersdorf is tegen 22 keer de verwachte winst 2015 geen goedkoop aandeel, maar wel goedkoper dan de jongste jaren en met een heel stabiele business. Zonder de referentieaandeelhouder maxingvest (50,5 % van de aandelen) was Beiersdorf wellicht al in handen van een groep als Procter&Gamble of Unilever.

DANNY REWEGHS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content