Koopjes doen
De retailgroep Casino heeft een sterk groeilandenprofiel, maar gaat gebukt onder de mindere prestaties in haar thuisland Frankrijk. Het aandeel noteert met een korting van 10 procent tegenover het Europese sectorgemiddelde.
De Franse retailer Casino verwierf in 2012 de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA), de grootste winkelketen van Brazilië. GPA baat in dat land zowel de Extra-hypermarkten uit als de supermarktenketen Extra Supermercado en de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino is ook marktleider of co-leider in de andere opkomende landen waar het actief is. De Colombiaanse keten Exito heeft ook activiteiten in Uruguay. In Azië is Casino met de retailketen Big C prominent aanwezig in Thailand en Vietnam. Vooral dat laatste land is een weinig ontwikkelde en veelbelovende markt. In het eerste kwartaal haalde Casino 55 procent van zijn groepsomzet uit die groeilanden.
Zwak consumentenvertrouwen
Op zijn thuismarkt Frankrijk heeft de groep het de voorbije jaren niet gemakkelijk. Het consumenten- en ondernemersvertrouwen is er zwak. Vooral de hypermarkten Géant Casino staan onder druk. Daarnaast zet de groep in op buurtwinkels — met onder meer de merken SM Casino en Monoprix — en op de harddiscountketens Franprix en Leader Price. De omzet en de marges van die activiteiten houden beter stand dan die van de hypermarkten. In de e-commerce is Cnova een succesverhaal.
Sinds de eerstekwartaalcijfers midden april zijn bekendgemaakt, heeft het aandeel bijna 20 procent verloren. De omzet lag met 11,91 miljard euro wel in lijn met de gemiddelde verwachting van de analisten. Het probleem waren de prognoses voor het volledige boekjaar. Het management wilde de analistenconsensus van een bedrijfswinst rond 2,4 miljard euro niet bevestigen. Casino moet in Frankrijk zijn prijzen verlagen, waardoor de marges onder druk staan. Dat ontstemde de markt.
E-commerce
Als we de opsplitsing maken, zien we een organische groei van de internationale verkopen (zonder overnames en desinvesteringen) met 9,2 procent tot 6,58 miljard euro, tegenover een organische daling van de Franse omzet met 2,1 procent tot 4,43 miljard euro. De omzet van de Géant-hypermarkten viel terug met 1,5 procent, maar ook bij SM Casino (-3,7 %), en zelfs Franprix en Leader Price (-2,4 %) was er een negatieve tendens. Monoprix (+0,9 %) was de uitzondering. Internationaal was er een organische groei van 3,7 procent in Azië en zelfs van 5,3 procent in Latijns-Amerika. De e-commerce zorgt voor een nog sterkere groei (+17,3 %). Helaas droeg die afdeling in het eerste kwartaal maar 7,6 procent bij aan de groepsomzet.
Het aandeel noteert met een korting van 10 procent tegenover het Europese sectorgemiddelde. Het wordt gewaardeerd tegen 15 keer de verwachte winst voor dit jaar, tegen 7 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) en vooral tegen slechts 1 keer de verwachte boekwaarde. Dat zijn aantrekkelijke ratio’s, die het aandeel koopwaardig maken.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier