Koning Voetbal
Adidas is dit jaar het zwakste aandeel in de DAX-index. En dat terwijl het Wereldkampioenschap Voetbal eraan zit te komen. Een koopkans.
De broers Rudolf en Adolf Dassler uit het Beierse Herzogenaurach begonnen in 1920 samen schoenen te maken. Kort na de Tweede Wereldoorlog kregen ze ruzie. In 1949 startten ze ieder hun eigen bedrijf: Rudolf stichtte Puma en Adolf Adidas. Adidas verwierf al gauw een dominant marktaandeel in voetbal en atletiek. Door de jaren kreeg het steeds meer concurrentie van het Amerikaanse Nike.
In 1997 nam Adidas het Franse Salomon Group over om te kunnen doorbreken in de winter- en de golfsport. Dat was geen onverdeeld succes, want de wintersportactiviteiten waren verlieslatend. Ze werden in 2005 opnieuw verkocht. Met dat geld versterkte Adidas zijn positie op de wereldmarkt met de overname van het Amerikaanse Reebok in 2006. Sindsdien is het bedrijf weer erg succesvol en beschikt het met onder meer Adidas, Reebok en het golfmerk TaylorMade over ijzersterke wereldbrands.
Adidas is dit jaar het zwakste aandeel in de DAX-index (-18 %). Dat is ongewoon. De voorbije vijf jaar haalde het een rendement van 196 procent, of een gemiddelde jaarlijkse return van 24,7 procent, tegenover 16,1 procent voor de DAX. Sinds de beursintroductie in 1995 bedraagt het rendement afgerond 850 procent, tegenover 325 procent voor de DAX-index.
2013 was niet het beste jaar uit de geschiedenis van de Duitse sportgigant, met een omzetdaling van 2,6 procent, tot 14,5 miljard euro. Dankzij een recordmarge klom de winst per aandeel wel van 3,79 naar 4,01 euro per aandeel (tegenover 1,25 euro per aandeel in 2009). De koers stond vooral onder druk door de voorzichtige prognoses voor dit jaar. Het management is vooral op zijn hoede voor de wisselkoersverliezen tegenover de euro.
De groep mikt op een nettowinst tussen 830 en 930 miljoen euro, tegenover 839 miljoen euro voor 2013 op basis van een stabiele ebit-marge van 8,5 à 9 procent. In 2010 had het met Route 2015 een ambitieus groeiplan gelanceerd, met de doelstelling om in 2015 de helft van de omzet uit de groeilanden te halen en een ebit-marge van 11 procent te realiseren. Het management heeft moeten toegeven dat die ambitie mogelijk niet meer haalbaar is.
De voorzichtige outlook is ook verrassend, omdat er met het Wereldkampioenschap Voetbal in Brazilië weer een belangrijk sportevenement aankomt. Adidas is een langlopende partner van de UEFA en de Fifa. Het leverde sinds het Wereldkampioenschap van 1970 telkens de officiële bal van het evenement. Na de Jabulani voor Zuid-Afrika 2010 wordt dat de Brazuca voor Brazilië 2014. Uittredend wereldkampioen Spanje en de kandidaat-wereldkampioenen Argentinië (met Adidas-icoon Lionel Messi) en Duitsland zullen onder meer in Adidas-outfit aantreden.
De groei is dit en volgend jaar misschien minder steil dan verhoopt, maar Adidas blijft een kwalitatief groeiaandeel. Daarom vinden we de tijdelijke appelflauwte van het aandeel een koopkans.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier