Knelpuntprofielen als wapen
Bekaert Technics breidt dit najaar uit met een tweede filiaal in Sint-Niklaas. Nauwelijks vier jaar na zijn oprichting kan de specialist in machineonderhoud een mooi rapport voorleggen. Voor verdere groei kijkt de onderneming in de richting van hoger opgeleide profielen.
Bekaert Technics is in amper vier jaar uitgegroeid van een eenmanszaak tot een bedrijf dat 70 vakmannen telt, van wie 32 vast in dienst. De kmo van Emmanuel Bekaert legt zich toe op het onderhoud van industriële machines. Bekaert kwam op dat idee toen hij als vertegenwoordiger bij onderhoudsbedrijven werkte en er een groeiende vraag naar technische vakmannen vaststelde.
Hij kreeg snel voet aan de grond in de voedingsindustrie, een sector die vanaf eind 2008 relatief ongevoelig bleef voor het ongunstige economische klimaat. “Ik merkte dat non-foodbedrijven het budget voor machineonderhoud wel terugschroefden tijdens de crisis”, zegt Bekaert. “Dat had een dubbele reden. Ten eerste produceerden ze minder en productielijnen die stilliggen, hebben uiteraard minder of geen onderhoud nodig. Ten tweede schakelden ze voor de lijnen die wel draaiden sneller eigen personeel in, dat ze op die manier aan het werk konden houden.”
Ondanks de crisis en na vier jaar oogt de balans voor Bekaert Technics positief. De omzet zwol aan van 850.000 euro in 2008, over 1,3 miljoen in 2009 tot 2,3 miljoen vorig jaar. Dit jaar verwacht Bekaert een omzetcijfer in de buurt van 4 miljoen euro. De voedingsindustrie blijft belangrijk, maar het aandeel in de omzet is gedaald van 85 naar 60 procent. De resterende 40 procent komt van onder meer de auto-industrie, toeleveranciers of constructiebedrijven. De groei van het personeelsbestand ging crescendo tot 70 krachten dit najaar. “Ons personeelsbestand zal sterk blijven groeien, wij voelen een stijging van de vraag met 20 procent”, klinkt het. “We werven daarom continu vakmannen aan. Van de 70 mensen die we inzetten, hebben er 32 een vast contract. Omdat we niet snel genoeg ervaren krachten vinden, werken de anderen voor ons in onderaanneming of via een uitzendcontract van zes maanden, dat vervolgens overgaat in een vast contract.” De sterke personeelsgroei is meteen ook de verklaring voor het dalende bedrijfsresultaat. Per werkkracht investeert Bekaert Technics in een bedrijfswagen. Ongeveer de helft van het 62 voertuigen tellende wagenpark is in 2010 aangekocht.
Geen uitzendkantoor
Bekaert Technics plaatst zijn 70 vakmannen bij klanten die blijvend of tijdelijk nood hebben aan onderhoudspersoneel. Bij Volvo in Gent bijvoorbeeld zijn permanent twaalf van zijn mensen aan het werk, terwijl andere klanten tijdens een verlofperiode technici vragen om aan het machinepark te sleutelen. Toch hoedt Emmanuel Bekaert zich voor de vergelijking met de uitzendkantoren. “Je mag onze activiteiten niet vergelijken met wat een uitzendkantoor doet. Wij werven mensen aan, geven ze middelen als een bedrijfswagen en plaatsen ze in functie van de opdrachten van onze klanten. Het voordeel is dat we onze mensen kennen en precies weten over welke technische knowhow ze beschikken. Het is niet de bedoeling dat de klant nog twee maanden het handje van onze werknemer moet vasthouden. De vakman kan meteen aan de slag en brengt het materiaal mee dat nodig is om het onderhoud uit te voeren.”
Het winnen van nieuwe klanten in Oost-Vlaanderen noopte Bekaert Technics om verder te kijken dan zijn hoofdzetel in Izegem. Dit najaar opent de vestiging in Sint-Niklaas de deuren. Het bespaart het personeel een lange verplaatsing en het bedrijf de bijbehorende verplaatsingskosten. “Zodra we in een regio een twintigtal mensen plaatsen, is het de moeite waard er een vestiging te openen”, legt Emmanuel Bekaert uit. “Het is onze ambitie de komende twee jaar in elke provincie in de buurt van industriële gebieden een vestiging te openen. We mikken ook op Wallonië.”
Hogere profielen
Bekaert Technics verwacht de komende jaren zijn groeispurt te kunnen volhouden, maar het wil zich daarbij niet beperken tot de huidige focus op technische vakmannen. Momenteel telt het bedrijf acht bedienden met een hoger profiel. “We beschikken inderdaad over PLC engineers en maintenance managers“, zegt Bekaert. “We voelden een duidelijke vraag bij onze klanten omdat ze die profielen niet altijd makkelijk kunnen vinden. In de zeer gespecialiseerde profielen zit zeker nog groei. Dat geldt trouwens zowel voor bijvoorbeeld PLC engineers als voor zeer specifieke vakmannen zoals technisch tekenaars.” Dure krachten met dito tarieven die moeilijk te vinden zijn.
De vraag rijst hoe Bekaert Technics ze weet aan te werven, terwijl zijn klanten daar niet in slagen. De intermediaire positie blijkt cruciaal te zijn. “Werknemers die rechtstreeks in een bedrijf gaan werken, voeren dezelfde taken uit als onze mensen, maar wij geven ze meteen een bedrijfswagen”, klinkt het. “Daarbovenop komt een gsm, de kans op variabel werk en de wetenschap dat we in het personeel investeren via opleiding of door hen een Bekaert-vestiging dicht bij de werkplek te bieden.”
Het werken met knelpuntprofielen is een duidelijke troef voor Bekaert Technics, maar meteen ook zijn achilleshiel. De kans bestaat dat de vraag van een klant niet in te vullen is. “Als we een klant geen geschikte vakman kunnen leveren, dan zeggen we dat ook”, zegt Emmanuel Bekaert. “Klanten respecteren die eerlijkheid en voor onze groei is die aanpak essentieel, want naast prospectie winnen we heel wat klanten door mond-tot-mondreclame. Het heeft geen zin ongeschikt personeel te plaatsen.”
WOUTER TEMMERMAN
“Het is onze ambitie de komende twee jaar in elke provincie in de buurt van industriële gebieden een vestiging te openen”
Emmanuel Bekaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier