Klein maar fijn
December is feestmaand. Dat betekent alle hens aan dek voor de uitbaters van cadeauwinkels. Kleine zelfstandigen, voor wie het niet altijd makkelijk opboksen is tegen de grote ketens en het internet. Maar ze doen het. Met zondagsopeningen, een verhaal, een uniek product, een hapje en een drankje, of een eigen webshop. Wij spraken er vier in Gent, door de Engelse krant The Guardian onlangs getipt als de derde beste stad om te kersthoppen.
‘Alles waar ik zelf vrolijk van word’ – Ganesha Vancoillie, The Fallen Angels
Achttien jaar al runt Ganesha Vancoillie haar snuisterparadijs The Fallen Angels. “Ik ben opgegroeid in de winkel van mijn moeder hiernaast. Iets anders doen dan ‘winkeltje spelen’ is nooit in me opgekomen.
“Bij mama vind je oude postkaarten, posters, antiek speelgoed, jezus- en engelenbeelden. Zelf verkoop ik een mix van oud en nieuw. Vintageposters en reproducties. En veel postkaarten. Niet de typische toeristische kaartjes, wel een eigen collectie, met een vleugje humor of een pikante knipoog. Kleine hebbedingetjes, papeterie, orakelkaarten, robots, Star Wars-spullen… Alles waar ik zelf vrolijk van word. Het geheel levert een kleurrijk maar eivol snuisterparadijs op. Want de winkel is allesbehalve groot. Voor sommige mensen is het misschien te veel van het goede, maar minimalisme is aan mij niet besteed. (lacht)
“Dat mensen zich hier goed voelen, daar draait het om. De glimlach en het luisterend oor krijgen ze er gratis bij, net als de handgeschreven quote die ze uit het potje op de toonbank mogen vissen. Daar kan geen webshop tegenop.
“Ook als gevestigde waarde moet je jezelf blijven promoten. Ik was een van de eersten om dat op Facebook en Instagram te doen. Als kleine zelfstandige ben ik blij met alle aandacht. Ik kon mijn geluk niet op toen we onlangs in de Thaise Vogue stonden.
“‘Nie neute’, zeggen we in Gent. Liever dan te zeuren over e-commerce of het circulatieplan, moeten wij als lokale handelaars samen onze troeven in de verf zetten. Gelukkig zie ik de jongste tijd meer onderlinge verbondenheid dan vroeger.”
‘Ik zoek unieke spullen’ – Sophie Speck, Catalogus
“Pas twee weken geleden ging Catalogus open. Een risico, dat besef ik, maar een eigen winkel was een kinderdroom. Als textielontwerpster weet ik hoe moeilijk het is om je product verkocht te krijgen. De plaids die je hier vindt, zijn mijn eigen ontwerpen. Daarnaast bied ik een forum aan collega-ontwerpers en ambachtsmensen.
“Massaproductie is er al genoeg. Ik zoek unieke spullen. Handgemaakte keramiek, juwelen, jassen en handtassen. Agenda’s en schriftjes gemaakt van gerecycleerde papieroverschotten. Een Belgisch merk van biologische fairtradecosmetica. Gin gemaakt van Gents onkruid…
“Die spullen zijn vaak ietsje duurder, maar klanten schatten ze naar waarde. Zeker als ze de verhalen achter de producten kennen. Daarom wil ik hier ook workshops organiseren. Kwestie van mensen inzicht te laten krijgen in hoe iets wordt gemaakt.
“Een geschikt pand vinden was niet gemakkelijk. Ik wilde in een buurt zitten met gelijkgestemden, liever dan tussen de ketens te verdwijnen. Dit is een gezellige straat, sinds kort autovrij, met veel terrasjes. En het is op zich een stemmig pand, waardoor de inrichting weinig franje vroeg. Tenslotte zijn het de producten die de aandacht moeten opeisen.”
‘Alles wat je ziet, proeft of beleeft, is te koop’ – Ophélie Van Aerde EN Jean Claes, L’Amuzette
Ophélie Van Aerde: “Vijf jaar geleden heb ik een kleine conceptstore geopend in Knokke. Een paar jaar later zijn we hier in Gent begonnen. In een ruimer pand maar altijd volgens hetzelfde principe: alles wat je hier ziet, proeft of beleeft, is te koop. Het bier dat je degusteert, de huisgemaakte confituur die je op je scones smeert, het bord waaruit je eet, de stoel waarop je zit.
Jean Claes: “We maken ons sterk dat je hier het ideale cadeau vindt voor alle leeftijden en in elke prijscategorie. Van ecologische verzorgingsproducten over serviesgoed en keukengerei tot kookboeken uit alle windstreken. Van juwelen over planten tot speelgoed voor groot en klein. Aan onze bar kun je terecht voor een koffie, aperitief, tea-time en lunch. En op de bovenverdieping, waar we ook wonen, runnen we een bed & breakfast.
Ophélie Van Aerde: “De mensen moeten ons ontdekken, want we zitten niet in een typische winkelstraat. Maar het begint aardig te lukken, terwijl marketing toch niet ons sterkste punt is. We zijn wel actief op de sociale media, en iedere dag voegen we nieuwe producten toe aan onze webshop. Nu even niet, want we hebben de handen vol. De eindejaarsperiode is het hoogseizoen voor een cadeauwinkel.”
Karin Eeckhout, fotogra?e Debby Termonia
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier