Klassiek orkest kiest zakenmodel zonder subsidies
Casco Phil is een jong en atypisch concert met een creatief zakenmodel zonder subsidies. Het richt zich daarbij sterk op het bedrijfsleven. Hoe?
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Verschillende doelgroepen afbakenen, zoals jonge componisten, kinderen en bedrijven. Een belangrijke pijler is bijvoorbeeld het platform dat het orkest biedt aan jonge componisten door jaarlijks compositieopdrachten uit te schrijven. Ook het inzetten van jong talent in het orkest en als solist is een belangrijke drijfveer. Nog in de jonge doelgroep zijn er de projecten voor kinderen. Een workshop als ‘Een beetje Beethoven’ laat jaarlijks honderden kinderen in scholen kennismaken met klassieke muziek op een manier die aansluit bij hun denkwereld.
2 Tegelijk werkte Casco Phil voor de bedrijfswereld concepten uit die uitgaan van de gelijkenissen tussen een klassiek orkest en het ondernemerschap. De deelnemers nemen plaats tussen de muzikanten van een groot of klein symfonisch orkest en ontdekken aan de hand van een reeks concrete onderwerpen wat het leiden van een orkest en het leiden van een bedrijf gemeen hebben.
3 Zowel voor de bedrijfsconcepten als voor de reguliere concerten trekt Casco Phil niet enkel naar grote zalen. “We vinden het een verrijking om kleinere podia aan te doen, overal in het land”, stelt Veerle Simoens. “Op die manier brengen we cultuur zo dicht mogelijk bij de mensen. Ook dat is een belangrijke pijler in onze artistieke missie. Evengoed stonden we dit seizoen ook voor een uitverkochte Singel in Antwerpen en speelden we het nieuwjaarsconcert in de Bijloke in Gent. Onze ambities reiken ook over de landsgrenzen: binnenkort worden we voor de derde keer uitgenodigd in het wereldvermaarde Concertgebouw Amsterdam.”
4 De afwezigheid van structurele overheidssubsidies is volgens Simoens geen rem op de ontwikkeling van Casco Phil. Zij ziet het juist als een manier om de creativiteit in de werking van het orkest blijvend te voeden. “Dat de overheid Casco Phil niet structureel subsidieert is zeker geen makkelijke weg”, besluit ze. “Al van bij zijn oprichting doet het orkest een beroep op het bedrijfsleven om samen zinvolle projecten op poten te zetten. Dat resulteert vaak in unieke, soms eigenzinnige projecten. Dit is een snel veranderende wereld. Je kan afwachten wat de toekomst brengt, maar als cultuurspeler kan je ook anticiperen op en bouwen aan een nieuw model. Wij hebben gekozen voor het tweede.”
Wouter Temmerman
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier