“Kinepolis wil af van het Hollywood-imago”
Een jaar geleden werd Gilbert Deley topman van Kinepolis Cinema. Hij zette Kinepolis op de wereldkaart van digitale cinema.
Van operationeel manager van Kinepolis Group naar managing director van Kinepolis Cinema: het lijkt slechts een stapje maar het betekende toch een hele omwenteling in het leven van Gilbert Deley. Sinds de overdracht van de macht heeft de voorman van Kinepolis Cinema een nog aangenamer bestaan ontdekt. “Ik schep ongelooflijk veel plezier in mijn job, hoe hard ik ook moet werken.”
Dat de digitale evolutie er aankwam, stond al vast, maar het is de voorbije 365 dagen toch allemaal veel sneller gelopen dan verwacht. “We staan nu zonder meer aan de wereldtop,” zegt Deley. “Kinepolis is vandaag wereldwijd de nummer één in digitale cinema dankzij het grootste aantal digitale zalen in beheer.” Bij Barco en EVS werden 21 digitale projectoren aangekocht en geïnstalleerd in België, Frankrijk en Spanje. Per complex is er nu minstens één zaal waar films digitaal worden vertoond. “Een jaar geleden was dat de ambitie, nu is het een feit,” zegt Deley. “De Belgische cinemacomplexen zijn met dertien ‘Rolls-Royces’ zeker niet slecht bedeeld. Door die digitale evolutie kunnen we ons aanbod aanzienlijk uitbreiden. We willen graag af van het imago dat we alleen Hollywood-films brengen. Dankzij de polyvalentie van de digitale installaties konden wij het voorbije jaar in samenwerking met bijvoorbeeld VRT, VMMa en Studio 100 allerlei alternatieve inhoud live aanbieden, zoals het tv-journaal, prestigieuze evenementen, televisiereeksen in avant-première, concerten en sportwedstrijden. Zopas werd ook de openingsceremonie van het filmfestival van Cannes rechtstreeks op groot scherm vertoond. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk.”
Tijdens de eerste 365 dagen van Gilbert Deley heeft Kinepolis ook versneld werk gemaakt van het programma Cinémanie, de andere film beter bekeken. “Met dat programma richten we ons tot de liefhebbers van auteursfilms zoals Der Untergang en Kinsey,” aldus Deley. “In België alleen al spreken we over 400.000 Cinémanie-bezoekers per jaar. Dat publiek willen we nu ook meer aanspreken in het buitenland.”
Gilbert Deley ziet zichzelf graag als een people manager, voor wie het contact met de vloer uitermate belangrijk is. De liefst onaangekondigde bezoekjes – ook tijdens de weekends – aan de verschillende Belgische en buitenlandse complexen vormden in het voorbije jaar haast een ritueel. Samen met zijn managementteam van negen man bestudeert de nieuwe voorman nu ook een strategische verandering voor Kinepolis. De bioscoopgroep wil zich met name meer en meer gooien op contentmanagement, inclusief de distributie van digitale films en alternatieve inhoud. Bij wijze van spin-off zal Kinepolis in zijn bioscoopcomplexen ook filmshops openen en films op dvd verkopen.
Gilbert Deley: “Ook in het voorbije jaar heb ik gemerkt dat de tijd tussen een release in de zaal en een release op dvd almaar kleiner wordt. We kunnen daar niet blind voor blijven. Heel binnenkort openen we daarom onze eerste eigen winkels binnen de muren van onze complexen.”
Karel Cambien
“Heel binnenkort openen we onze eerste eigen filmwinkels binnen onze complexen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier