KIND AAN HUIS IN VILLA’S EN PALEIZEN

Wouter Temmerman medewerker Trends

Het intuïtieve domoticasysteem van het Merelbeekse Basalte resulteert behalve in mooie cijfers ook in mondiale faam. Basalte is kind aan huis in grote villa’s in Beverly Hills, imposante jachten in Saint-Tropez en de koninklijke paleizen in het Midden-Oosten.

Toen Klaas Arnout in 2008 Basalte boven de doopvont hield, had hij een duidelijke missie. De bestaande domoticasystemen vond hij te technisch en te ingewikkeld. Met Basalte ging hij voor een combinatie van design en kwaliteit met intuïtief gebruik en dus ook eenvoud.

Het eerste succesproduct werd een aanraakgevoelige schakelaar. Die doet dienst als algemene aan- en uitknop van de systemen in een ruimte. Tegelijk bestuurt hij aparte lichtpunten of de rolluiken. De innovatie in het hoge prijssegment met hoge marges zorgde ervoor dat Basalte al vanaf het tweede boekjaar winstgevend werd. “En we blijven nu al jaren zeer sterk groeien”, zegt Klaas Arnout.

Met zijn focus op het topsegment van de woningbouw trekt Arnout resoluut de internationale kaart. De onderneming is actief in vijftig landen en exporteert 90 procent van de productie. “De eerste stappen in de Verenigde Staten zijn gedaan”, laat Klaas Arnout verstaan. “Bovendien openen we binnenkort winkels in China en Rusland, twee enorme groeimarkten.”

Samenhangend concept

Die onstuimige groei moet blijven duren. Daarom wil Basalte niet enkel leunen op het succes van zijn twee- of viervoudige schakelaars voor het eerder eenvoudige domoticagebruik. Het bedrijf ontwikkelde ook een intelligente thermostaat met extra functies: lichten dimmen, muziek bedienen, rolluiken apart bedienen enzovoort. “We willen evolueren naar een bedrijf dat oplossingen biedt binnen een sterk en samenhangend concept voor een slim huis: een Basalte-ecosysteem”, duidt Arnout. Het belangrijkste innovatieve project op dit moment is de productfamilie Asano, waarmee Basalte audio met hoge geluidskwaliteit in verschillende ruimtes in het domoticasysteem integreert. Met Asano kan een gebruiker overal in huis muziek beluisteren, zonder dat de bron in een bepaalde kamer aanwezig is.

Basalte realiseert zijn ambities in export en productinnovatie met uitsluitend werknemers in eigen land (gestegen tot negentien). Bovendien werkt Basalte enkel met Belgische onderaannemers. “We groeien snel internationaal, waarmee we de reputatie van België als innoverend land kunnen uitdragen. We willen België mee in de markt zetten en ervaren nu al de kracht van het label ‘Made in Belgium'”, besluit Klaas Arnout.

WOUTER TEMMERMAN

“We willen de reputatie van België als innoverend land uitdragen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content