Drankenconcern Keurig Dr Pepper zakt op Wall Street na bod op moederbedrijf Douwe Egberts

Het uithangbord van DE bij het hoofdkantoor van JDE in Utrecht | Foto: Getty
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het Amerikaanse drankenconcern Keurig Dr Pepper neemt voor 15,7 miljard euro JDE Peet’s over, het moederconcern van Douwe Egberts. Dat maakten de twee bedrijven maandagochtend gezamenlijk bekend Het aandeel Keurig Dr Pepper zakt ruim 8 procent. JDE Peet’s gaat er meer dan 17 procent op vooruit.

Keurig Dr Pepper betaalt 31,85 euro per aandeel in cash voor het in Amsterdam genoteerde JDE Peet’s. De slotkoers van JDE Peet’s lag vrijdag op 26,54 euro. Na opening van de beurs maandagochtend, steeg het aandeel zoals verwacht kon worden met ruim 17 procent tot 31,14 euro. 

Topman Rafa Oliveira van JDE Peet’s zegt “verheugd” te zijn over de krachtenbundeling met Keurig Dr Pepper. Volgens hem biedt de overnamesom een aantrekkelijke premie voor de aandeelhouders. De overname moet in de eerste helft van volgend jaar afgerond worden. Nadien wil het fusiebedrijf zich opsplitsen in twee aparte ondernemingen voor koffie en voor frisdrank, die elk een beursnotering zouden krijgen in de Verenigde Staten.

Het aandeel Keurig Dr. Pepper daalde na bekendmaking van het overnamebod.”De koffieprijs is met 300 procent gestegen in de voorbije jaren”, weet Danny Reweghs van Trends Beleggen. “Het is voor elke producent moeilijk geweest om dat onmiddellijk door te rekenen in de prijzen aan de consument.” Bovendien vrezen beleggers dat de kredietwaardigheid van Keurig Dr. Pepper zal verlaagd worden na de overname.

Bekijk Danny Reweghs over het bod op JDE Peet’s in Z-Beurs op Trends Z.

Schweppes

Keurig Dr Pepper is onder meer bekend van frisdrankmerken als Dr Pepper, Schweppes, 7UP en Canada Dry en van de kofiemerken Lavazza en Green Mountain. JDE Peet’s heeft onder meer Douwe Egberts, L’OR, Senseo en Pickwick in portefeuille. Het concern was vorig jaar goed voor een omzet van 8,8 miljard euro en telt wereldwijd meer dan 21.000 werknemers. 

Het nieuwe koffiebedrijf zou dan goed moeten zijn voor een gecombineerde jaaromzet van bijna 16 miljard dollar en het nieuwe frisdrankconcern voor meer dan 11 miljard dollar aan jaarlijkse omzet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise