Kerstromantiek van januari tot december
Groothandelaar Goodwill uit Kontich exporteert kerstversieringen naar de grootste Europese steden en het Midden-Oosten. Daarmee verdiende het bedrijf de Springbok Award van de provincie Antwerpen.
De Springbok Award bekroont snelgroeiende bedrijven voor hun originaliteit en creativiteit. Toen Jean-Paul Meus in 1986 Goodwill oprichtte, was de KMO gespecialiseerd in relatiegeschenken. Onder impuls van zijn vrouw, die een voorliefde heeft voor kerst, evolueerde Goodwill naar een import- en exportbedrijf voor kerstartikelen. Goodwill heeft naar eigen zeggen een eigenzinnig aanbod. “We willen ons duidelijk onderscheiden van de banale kerstartikelen die massaal op de markt gegooid worden,” zegt Meus. “Onze artikelen zijn poëzie. Ze spreken het gevoel en de verbeelding van de mensen aan.”
De handel in kerstsfeer legt de KMO geen windeieren. Goodwill realiseerde vorig jaar met 24 medewerkers een omzet van 6,5 miljoen euro, een status-quo in vergelijking met het jaar voordien. In 2004 voorziet Jean-Paul Meus een groei van 17,5 %. “België is veel te klein voor ons,” aldus Meus. “Om onze producten tegen een interessante prijs aan te bieden, heb je een grote afzetmarkt nodig. Daarom hebben we veel geld geïnvesteerd in het buitenland. Nu plukken we daar de vruchten van.”
Tot de klanten van Goodwill behoren vooral klein- en groothandelaars in geschenken, decoratiewinkels, tuincentra en floristen. De KMO levert ook aan warenhuizen in de belangrijkste Europese steden, zoals KaDeWe in Berlijn, Harvey Nichols in Londen en Le Bon Marché in Parijs. “We hebben ook mooie referenties in Moskou en Beiroet,” voegt Meus eraan toe. Goodwill profileert zich vooral op grote beurzen in Parijs en Frankfurt. “Op die manier ontmoeten we tweemaal per jaar de internationale inkopers. Dat geeft onze export een gezonde basis.”
De kerstartikelen worden in het Verre Oosten geproduceerd. Het leveren gebeurt vaak al in de maand juli, om risico’s uit te sluiten. Hoewel Goodwill een seizoensgebonden bedrijf is, kijken de werknemers na de kerstperiode niet werkloos toe. “Vanaf de maand januari zijn we al bezig met de volgende collectie,” zegt Meus. “Het is moeilijk te voorspellen welke trends tegen het einde van het jaar zullen opduiken, maar mijn echtgenote heeft een neus voor kerstromantiek.”
Melanie De Vrieze
“Mijn echtgenote heeft een neus voor kerstsfeer.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier