Keizerin van medialand

Arianna Huffington wil haar website The Huffington Post laten uitgroeien tot een wereldwijd mediamerk. De journalistieke kwaliteit is bijzaak.

Populaire internetkrant

Arianna Huffington richtte de website The Huffington Post op in 2005 en bouwde hem uit tot een internetmachine met een uitstoot van 1600 nieuwe bijdragen per dag. In het New Yorkse commandocentrum van de ‘HuffPo’, zoals de 700 medewerkers hun site noemen, lanceren redacteurs 24 uur per dag posts, blogs, video’s. Huffington geeft hen geregeld doelstellingen met klikcijfers.

Het internet slaapt nooit

HuffPo heeft alleen al in de Verenigde Staten 46 miljoen gebruikers per maand, meer dan The New York Times. Het merk heeft ook 3 miljoen Twitter-volgers en 50.000 bloggers. Als de eerste medewerkers van de videoafdeling HuffPo Live ‘s avonds naar huis mogen, nemen collega’s in Los Angeles het van hen over, want daar is het drie uur vroeger.

De 9 levens van Arianna

Arianna Huffington werd in 1950 in Griekenland geboren. Ze studeerde in Cambridge en was daar al een bekende debater. Ze is ook een rijke echtgenote, kandidaat voor de gouverneurspost in Californië, auteur van een boek. Tegelijk is ze een radicaal rechtse activiste en een linkse blogster, maar bovenal een begenadigde netwerker. In haar slaapkamer zijn geen elektrische toestellen toegelaten.

Internationalisering

Huffington staat op het punt de meest invloedrijke journalist van de aarde te worden. Ze wordt heerser over een mediumrijk waarin de zon nooit ondergaat. Enkele weken geleden was Huffington nog in Japan, waar ze een nieuwe afdeling van HuffPo opende. Daarvoor was dat al gebeurd in Canada, Spanje, Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië. Ze smeedt plannen voor een uitbreiding in India, Brazilië, Rusland, Australië en in september in Duitsland.

Journalist of niet?

De grote vraag is: kun je wat Huffington doet, nog wel journalistiek noemen? Tot de meest aangeklikte verhalen op haar bont opgemaakte website behoren bijvoorbeeld ‘Eva Longoria glijdt in Cannes uit over haar jurk’ of ‘Studente wordt geschorst en aangeklaagd voor lesbische relatie’. Telkens zijn de artikels opgesmukt met aanklikbare foto’s of video’s. Legendarisch is de HuffPo-titel ‘Wanneer begint de Super Bowl?’ Achter deze titel zat, behalve zoekbegrippen, eigenlijk alleen de begintijd. De redacteurs wisten dat miljoenen Amerikaanse lezers bij Google het trefwoord Super Bowl zouden intikken en dan zouden doorklikken naar HuffPo.

Bloggers

Een groot gedeelte van de HuffPo-bijdragen wordt geleverd door bloggers. Dat zijn prominenten, maar net zo goed nobodies. Daarnaast bloggen talloze linkse en hippe polit-activisten. Zij vormen een doorsnede van het Amerika van Barack Obama. HuffPo steunde hem openlijk tijdens zijn verkiezingscampagne. Redacteurs bewerken de blogbijdragen een beetje, ze plaatsen de beste stukken prominent en proberen beledigingen of pr eruit te filteren. Ze kunnen de bloggers echter nauwelijks discipline bijbrengen, want ze betalen hen geen cent. Hun loon is de roem.

© DER SPIEGEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content