Kassa voor de Kardashians

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De Amerikaanse reality-tv-ster Kim Kardashian en haar familie gebruiken hun televisieshow als een marketingplatform om licentieproducten aan de man te brengen. Hun doel: een merk maken van zichzelf.

De kunst van de zelfpromotie

Kim Kardashian is het typevoorbeeld van de realityster die beroemd is zonder over speciale talenten te beschikken. Voordat ze bekend werd, schurkte ze zich wel al jarenlang tegen beroemde mensen aan. Ze werkte als stiliste van bekende Hollywood-sterren en ze was bevriend met Paris Hilton. Na de scheiding van haar ouders in 1990 hertrouwde haar moeder met Bruce Jenner, die op de Olympische Spelen van 1976 goud in de tienkamp had gewonnen. Haar vader was een van de advocaten die O.J. Simpson verdedigden, toen die in 1994 werd verdacht van de moord op zijn voormalige echtgenote. Kim Kardashian heeft twee zussen en een broer, en twee halfzussen uit het tweede huwelijk van haar moeder.

Realitysoap met drie spin-offs

De doorbraak voor Kim Kardashian kwam er toen de Amerikaanse televisiezender E! in 2007 de realityreeks Keeping Up with the Kardashians op antenne bracht, waarin het nieuw samengestelde gezin van de Jenners centraal staat. Het zevende seizoen van de serie eindigde in oktober. Het programma haalt gemiddeld 3 miljoen kijkers. E! sloot dit jaar een nieuwe overeenkomst met de familie Kardashian voor drie nieuwe seizoenen. De deal is volgens de Amerikaanse pers 40 miljoen dollar waard. De realityshow heeft ondertussen drie spin-offs: Kourtney and Kim Take New York, Khloe & Lamar and Kourtney en Kim Take Miami.

De koningin van de licenties

De Kardashians slaan munt uit hun bekendheid en sluiten de ene commerciële deal na de andere af. Zo hebben Kim, Kourtney en Khloe Kardashian samen met Dash een luxekledingwinkelketen opgericht. Maar de zussen zijn vooral de koninginnen van de licentiedeals. In de honderden winkels van de warenhuisketen Sears is er een Kardashian Kollection en op 30 november lanceerde Sears Optical een Kardashian Kollection Eyewear met brillen en zonnebrillen. Daarnaast zijn er onder meer Kardashian-boeken, -parfums, -accessoires, en -dieetproducten op de markt. Naast haar licentie-inkomsten heeft Kim Kardashian een belang van 10 procent in het e-commercebedrijf ShoeDazzle.

Pak alles mee wat je kan

De familie is zich ervan bewust dat de tv-programma’s ooit stoppen. Daarom wil ze dat het merk Kardashian zo sterk is dat het op termijn op eigen benen kan staan. Maar de vele commerciële deals hebben al tot een hele reeks mislukkingen geleid. Er kwam zo veel kritiek op de verborgen kosten van de Kardashian Kard van MasterCard, dat de betaalkaart al na een maand werd ingetrokken. Na de lucratieve deal met het schoenenmerk Skechers — het reclamespotje van dertig seconden met Kim Kardashian tijdens de Super Bowl kostte alleen al 3 miljoen euro — rezen er beschuldigingen van misleidende reclame.

Schandalen zijn ook reclame

Kim Kardashian veroorzaakte drie weken geleden schandaal toen ze in Koeweit een winkel van de milshakebarketen Millions of Milkshakes opende. Terwijl haar fans betaalden om haar te zien, protesteerden anderen dat de waarden waar Kardashian voor staat niet thuishoren in het Midden-Oosten. Maar schandalen zijn part of the game, denkt de familie. Precies 72 dagen na haar huwelijk met de NBA-basketballer Kris Humphries in augustus vorig jaar vroeg Kim Kardashian al de scheiding aan. Het leverde haar bakken kritiek op: het huwelijk zou een manier zijn geweest om de kijkcijfers van haar programma te doen pieken. Dat gebeurde ook: de live-uitzending van de trouwpartij haalde 10 miljoen kijkers. Ondertussen wordt erover gespeculeerd of haar nieuwe relatie met de al even modebewuste rapper Kanye West ook doorgestoken kaart is.

16,8 miljoen volgers op Twitter

Met haar 16,8 miljoen volgers op de berichtensite Twitter staat Kim Kardashian in de top tien van de meest gevolgde twitteraars ter wereld. Ze beseft goed dat haar toegankelijkheid voor haar fans een voor de redenen van haar succes is. Voor de merken is het Twitter-account van Kardashian een extra kanaal om klanten te bereiken. Hoeveel duizenden dollars per gesponsorde tweet Kardashian krijgt, is een goed bewaard geheim. Ook voor haar aanwezigheid op events of openingen wordt stevig betaald.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content