Kanaal Z blaast 25 kaarsjes uit: ‘Aantal trouwe kijkers neemt nog steeds toe’

Z-nieuwsankers Valerie Bauwens, Francesca Vanthielen, Jan De Meulemeester en Stijn Wuyts.
Z-nieuwsankers Valerie Bauwens, Francesca Vanthielen, Jan De Meulemeester en Stijn Wuyts. © Kanaal Z

Dag op dag 25 jaar geleden pionierde Roularta Media Group met de financieel-economische tv-zender Kanaal Z: op 1 februari 1999 ging het eerste Z-journaal in de ether. Intussen bereikt Kanaal Z samen met Trends de grootste business community van het land. Journalist Jozef Vangelder en voormalig CEO Rik De Nolf blikken terug.

Kanaal Z onderging de afgelopen 25 jaar een ongelofelijke transformatie. De zender ontwikkelde zich tot een essentiële bron van informatie, analyses en inzichten. Kanaal Z volgt de snel veranderende zakelijke landschappen op.

Schermgezicht Jozef Vangelder uit Oostende is al sinds de eerste proefopname betrokken. Hij startte twee maanden eerder bij Trends. “Op professioneel gebied veranderde er veel voor mij. Als magazinejournalist was ik het gewoon om lange teksten te pennen. Plots moest ik korte stukken maken, die tegen de klok afgewerkt moesten worden in de montagecel. Zoniet veroorzaakte je een cascade-effect in de montagecel, met het gevaar dat de uitzending niet op tijd klaar zou zijn.”

Tijdsgeest

Kanaal Z-redactie anno 1999.

“De start van Kanaal Z was een avontuur op zich, ook voor ons als onderneming”, zegt voormalig CEO Rik De Nolf in. “Dan is een vleugje rock-‘n-roll soms niet ver te zoeken. (glimlacht) Maar Roularta had al enige ervaring met televisie: wij waren van bij de voorbereiding eind jaren 80 betrokken bij de lancering van VTM en begin jaren 90 lanceerde Roularta WTV/Focus en de meeste andere regionale zenders in Vlaanderen. De formule met nieuwsuitzendingen in lus gaf ons de inspiratie om Kanaal Z op te starten.

“Er was ook de tijdsgeest: Kanaal Z ging van start in een tijd waarin heel wat bedrijven kozen voor een beursnotering. Roularta deed dat in 1998. Aandelen begonnen volop in de belangstelling te komen. Dat heeft de populariteit van Kanaal Z geen windeieren gelegd.”

De economie gaat iedereen aan en financiële geletterdheid is belangrijker dan ooit.

Rik De Nolf.

Stijgende kijkcijfers

De kijkcijfers van Kanaal Z bleven de voorbije 25 jaar trouwens altijd groeien. De zender lokt vandaag een breed publiek. “De perceptie bestaat dat Kanaal Z louter een zakenzender is, maar niets is minder waar. We zijn een economische zender, zonder daarbij in een kleine nichecategorie te belanden”, aldus Jozef Vangelder.

“De zender kan inderdaad bogen op een trouwe schare kijkers. Dat is ook niet onlogisch: iedereen wil op één of andere manier wel weten wat er gebeurt of kan gebeuren met zijn of haar centen. De economie gaat iedereen aan. Bovendien is financiële geletterdheid belangrijker dan ooit, zeker in de woelige tijden waarin we leven.

“Door het repetitieve karakter van de zender spreken we vandaag over enkele honderdduizenden kijkers. Dat aantal groeit nog altijd”, aldus Rik De Nolf.

Nieuw potentieel

Lineair televisiekijken neemt nochtans meer en meer af. “Maar dat schrikt ons niet meteen af. Vergeet ook niet dat we present zijn op het internet met een sterke website in synergie met Trends. Door de integratie van beide redacties staan we nu nog sterker in onze schoenen. Zo boren we een nieuw potentieel aan. Kanaal Z en Trends zijn vandaag de facto één website met heel wat duiding, achtergrondinformatie, livenieuws én meerwaarde via video”, aldus het duo.

“Kanaal Z is geen eendagsvlieg, maar een publiek instituut geworden. Eigenlijk kan je de zender moeilijk vergelijken met een ander en dat is misschien wel net onze sterkte. We zijn nooit afhankelijk geweest van de traditionele tv-commercials, maar onze praktische randprogramma’s kunnen rekenen op honderden partners die blijven terugkeren”, stelt Rik De Nolf.

Trends en Kanaal Z bereiken samen de grootste business community van het land.

Jan De Meulemeester

Co-hoofdredacteur Trends Kanaal Z.

Co-hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z Jan De Meulemeester: “Een kwarteeuw al! Kanaal Z is volwassen geworden. Tegelijk is het met 25 lentes een jonge twintiger. Er kwam een love affair met ons businessmagazine Trends en vorig jaar zijn de twee gaan samenwonen: de redacties van Trends en Kanaal Z zijn één geworden. Er is al een eerste kindje: het vernieuwde Trends.be, met tekst en video. Op de website zien we synergie ten voeten uit. En binnenkort komt er nog een nieuw kindje aan: nog een extra multimediaal project. Daarover vertellen we meer op het groot verjaardagsfeest dat we organiseren in mei. Stay tuned!”

 “Dagelijks tellen we 317.956 kijkers in Vlaanderen. Met het Franstalige CanalZ erbij halen we een bereik van 467.653. En die kijkcijfers zitten in de lift. Zo groeiden we in 2022 met 15 procent. Dankzij de tandem met Trends groeien we nu ook online. Een jaar geleden fuseerden de redacties. De digitale poot werd ook versterkt met een mooie mix van ervaring en jong talent. Sindsdien denken en werken we digital first en is er een significante stijging van het aantal digitale abonnees. Dat maakt ons op deze verjaardag zeer blij. En het is de way to go: online zijn Trends en Kanaal Z één. Zo bereiken we samen met tv de grootste business community van het land.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content