Jean-Philippe Michaux is Trends CFO of the Year

Jean-Philippe Michaux is de nieuwe Trends CFO of the Year. © Leyla Hesna
Pierre-Henri Thomas redacteur bij Trends-Tendances

Jean-Philippe Michaux, die al tien jaar de financiën bij Puratos in goede banen leidt, volgt Koen Stickers (Aliaxis) op als Trends CFO of the Year. De jury koos hem onder meer voor de brede reikwijdte die hij aan zijn rol heeft gegeven.

In deze veertiende editie van de CFO of the Year won Jean-Philippe Michaux, die sinds 2014 de CFO van Puratos is, het van twee andere sterke kanshebbers: Davy Vreys van Brussels Airport en Fabien De Jonge van CFE.

Michaux kwam in 2010 bij Puratos in de functie van internal audit director. Die rol gaf hem een diep inzicht in de werking van de ruim honderd jaar oude familiegroep, gespecialiseerd in ingrediënten en diensten voor de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Twee jaar lang reisde hij door de 65 landen waar Puratos toen actief was. Tegenwoordig zijn het er 84. Die ervaring beschrijft Michaux als “een prachtig avontuur”. Hij kreeg voeling met de lokale markten en smeedde banden met de internationale teams, een troef die hij later goed zou gebruiken.

In 2014 werd Michaux group director finance, ICT & legal affairs. Zijn verantwoordelijkheden reiken veel verder dan financiën: hij houdt toezicht op de afdelingen duurzame ontwikkeling, juridische zaken, belastingen, digitale transformatie en IT. Hij stuurt een team aan van 180 mensen in België en meer dan 600 werknemers wereldwijd. In die functie speelt Michaux een essentiële rol in de ontwikkeling van het ambitieuze strategische plan van het bedrijf, dat zijn omzet tussen 2010 en 2030 wil verhogen van 1 miljard naar 5 miljard euro. “Het bedrijf is goed op weg dat doel te bereiken. Eind 2023 stond de teller op 3 miljard. Dat is te danken aan een gemiddelde jaarlijkse groei van 8 procent, waarvan 6 procentpunt organische en 2 procentpunt externe groei is”, licht Michaux toe.

Creatieve kracht

De winnende strategie van Puratos is gebaseerd op innovatie, duurzaamheid, gezondheid en digitalisering. Daarin speelt de CFO een belangrijke rol. Veeleer dan als een financiële controller omschrijft Michaux zichzelf als een businesspartner, die andere afdelingen ondersteunt.

Puratos onderscheidt zich door zijn focus op innovatie: 1.300 van de 11.000 werknemers van de groep werken aan onderzoek en ontwikkeling. “Die creatieve kracht is heel belangrijk”, benadrukt Jean-Philippe Michaux. “Ze biedt de mogelijkheid met originele oplossingen te komen, zoals gebak met een verlaagd suikergehalte of plantaardige producten die de impact op het milieu verminderen. Finance ondersteunt die initiatieven door niet alleen hun winstgevendheid, maar ook hun ecologische voetafdruk te meten.”

Michaux speelt ook een actieve rol in Sparkalis, het foodtechfonds dat Puratos in 2021 lanceerde. Dat investeringsvehikel is opgericht om start-ups in voedselinnovatie, duurzaamheid en digitalisering te ondersteunen. Sinds de lancering heeft Sparkalis drie à vier overnames per jaar gedaan.
Michaux heeft ook een belangrijke digitale transformatie in de financiële afdeling geleid. Puratos heeft zijn financiële stromen geoptimaliseerd en met automatisering repetitieve taken verminderd.

‘Finance ondersteunt initiatieven door niet alleen hun winstgevendheid, maar ook hun ecologische voetafdruk te meten’

Win-winprojecten

Andere stokpaardjes van de groep zijn sociale verantwoordelijkheid, duurzaamheid en betrokkenheid bij het milieu. Het doel is prestaties en duurzaamheid te combineren. Jean-Philippe Michaux heeft veel aandacht voor duurzaamheid en het sociale belang dat de Belgische groep drijft. Onder zijn leiding heeft Puratos ambitieuze doelen gesteld. Zo kondigde het in 2016 al aan dat het CO2-neutraliteit nastreeft.

“Sinds enkele jaren bieden we producten aan waarmee je de milieu-impact van een taart of brioche met 45 à 50 procent vermindert. We vervangen eieren door plantaardige alternatieven en verlagen het suikergehalte. De financiële afdeling heeft plezier in het meten van dat alles.”

Een ander voorbeeld van het engagement van Puratos is het Cacao-Trace-programma. Dat is tien jaar geleden gelanceerd om de levensomstandigheden van cacaoboeren te verbeteren. Cacao-Trace steunt 23.000 boeren in tien landen met kwaliteitspremies en een ‘chocoladebonus’ van 10 cent per kilo verkochte Cacao-Trace-chocolade. Die bonus wordt rechtstreeks aan de boeren betaald en is voor hen een extra loon van drie tot vier maanden”, legt Michaux uit. “Dankzij het programma hebben we een nieuwe markt gecreëerd, die van de duurzame chocolade. We zijn trots dat dit programma duurzaam en crisisbestendig is. Tijdens de pandemie is de verkoop van de producenten in het programma niet gedaald. Zelfs vorig jaar bleef die markt groeien, ondanks grote schommelingen van de cacaoprijs.”

Bakkerijscholen

Een ander belangrijk initiatief van Puratos is de oprichting van bakkerijscholen, die jongeren in arme landen werk geven en hen helpen te ontsnappen aan extreme armoede. “Het idee ontstond in 2012, toen we op weg waren naar de luchthaven van Mumbai”, legt Michaux uit. “We zagen gezinnen die in onfatsoenlijke omstandigheden leefden. Een klant was enthousiast over onze bakkerijoplossingen, maar vertelde dat hij niemand had om ze uit te voeren: er was geen school voor bakkers. Toen dachten we: waarom zouden we geen school oprichten om die jongeren een toekomst te geven en tegelijkertijd onze klanten te helpen hun bedrijf te ontwikkelen?”

Het initiatief heeft impact gehad. Puratos heeft dertien bakkerijscholen opgericht in twaalf landen, waaronder India, Ethiopië en de Filipijnen. “Ons doel is tegen 2030 twintig scholen te hebben, die duizend studenten per jaar zullen opleiden”, zegt de CFO. Voor Michaux en Puratos gaat de financiële visie verder dan de lijnen van een spreadsheet.

Hoe gingen we te werk?

Op woensdag 21 mei werden de trofeeën van de Trends CFO, CF’Hope en Deal of the Year toegekend. Dit is een initiatief van de redacties van Trends, Trends-Tendances en Kanaal Z, dat de verdiensten van financeteams in de verf zet. De selectie en de keuze gebeurden door een onafhankelijke jury onder leiding van voorzitter Isabelle Van Iseghem.

Als CFO of the Year kwam Jean-Philippe Michaux van Puratos als winnaar uit de bus. Hij volgt Koen Sticker van Aliaxis op in de erelijst.

De trofee van CF’Hope of the Year gaat naar een Nederlands- en Franstalige beloftevolle CFO die werkt in een kmo of een scale-up. Aan Vlaamse kant is Mathias Christiaens van Pollet Group de laureaat. Aan Franstalige kant is dat Xavier Deedene van Gantrex.

Nieuw is dat er drie trofeeën voor Deal of the Year uitgereikt werden. Die gaan dit jaar naar de bedrijven World of Talents, team.blue en CluePoints.

Alle informatie over de awards kunt u nalezen op www.trendscfo.be.

Partner Content