‘Je moet eerst luisteren’
Thomas Verhamme startte in februari 2018 als managing director van Somfy Belux, dat een omzet van 32 miljoen euro draait. “We zijn een onderdeel van Somfy, een beursgenoteerde Franse groep die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert”, zegt hij. “De groep is sterk veranderd. Ze begon met tubulaire motoren, die onder meer rolluiken en zonweringen aandrijven. Somfy levert onder meer aan Renson, Brustor en Harol. Maar wat ons uniek maakt, is dat we ook een rechtstreekse band opbouwen met de installateurs, de klanten van onze klanten. We positioneren ons in het hoge segment, en dan is het belangrijk dat we onze reputatie, ons serviceniveau en ons netwerk hoog houden.”
Mijn opdracht is iets minder makkelijk dan ze lijkt
“Van die motoren is Somfy beland in de aansturing vanaf afstand, zoals motoren voor garagepoorten. Sinds 2010 hebben we dat doorgetrokken met de ontwikkeling van TaHoma, een cloudplatform en een hub voor slimme apparaten. Dat is belangrijk door de opkomst van een nieuwe generatie domotica, smart home. En daardoor produceren we nu ook andere apparaten, zoals beveiligingscamera’s.”
Hoe bent u aan uw nieuwe functie begonnen?
THOMAS VERHAMME. “Ik startte alsof ik een zo scherp mogelijk foto wilde nemen van het bedrijf en zijn markten. Dat betekent: de business bestuderen, onderzoeken welke processen het bedrijf heeft en met alle medewerkers praten. We hebben geen productie in België, dus de afdeling hier ziet er voor de rest klassiek uit: verkoop, administratie en hr. We hebben ook een eigen serviceteam. Ik denk dat ik met alle 26 vaste medewerkers een uur of drie gepraat heb. Ik vind dat heel belangrijk. Als nieuwe manager mag je niet ergens binnenkomen en direct beginnen te dicteren. Je moet eerst luisteren.”
Nu de grote studieronde achter de rug is: wat wilt u bereiken?
VERHAMME. “In de bouw is er een grote vraag naar slim zonmanagement voor de energiezuinigheid, in het bijzonder voor grote projecten zoals rusthuizen en kantoorgebouwen. Daarnaast kunnen we nog meer profiteren van de doorbraak van smart home. Ik wil nog meer inzetten op strategische samenwerkingen met alle partijen, zodat we vanaf het begin van de ontwikkelingsprocessen betrokken zijn. Daarnaast moeten we onze lokale verankering nog versterken en de banden aanhalen met de specialisten die onze producten installeren. We kunnen ook nog verder groeien in naburige markten, bijvoorbeeld in de binnenzonwering. En intern moeten onze processen nog sterker worden en moeten we meer en correcter meten.
“Mijn opdracht is iets minder makkelijk dan ze lijkt. Somfy heeft al een heel groot marktaandeel, dan word je vanzelf sneller geviseerd door de rest van de markt. We zijn afhankelijk van enkele grote afnemers. Maar dat is geen risico. We onderhouden goede relaties en de samenwerking wordt aan beide kanten ingevuld vanuit een langetermijnvisie.”
U heeft veel ervaring in de bouwsector.
VERHAMME. “Voor mijn overstap naar Somfy heb ik kort gewerkt voor Nexans, een producent van kabels. Ik ben mijn carrière begonnen bij het kledingbedrijf boven Bel & Bo, maar dat was een uitzondering. Het gros van mijn carrière heb ik gewerkt voor bedrijven in de bouw, waaronder elf jaar in de verwarmingssector. Niet dat ik het op voorhand zo had uitgetekend, maar gaandeweg bouw je in een sector expertise en een netwerk op.”
Thomas Verhamme (44)
Is: managing director Somfy Belux
Vrije tijd: gezin, lopen, muziek
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier