Is Staci het ontbrekende puzzelstuk voor bpost?

Chris Peeters, CEO van bpost © Belga
Daan Killemaes
Daan Killemaes Hoofdeconoom Trends

Met de overname van de Franse logistieke groep Staci voor 1,3 miljard euro doet bpost group haar grootste overname ooit. Neemt de nieuwe CEO Chris Peeters de vlucht vooruit, of geeft hij het bedrijf een nieuw perspectief? “Staci is het puzzelstuk dat bpost mist”, zegt hij.

Chris Peeters laat er geen gras over groeien. De inkt van de analyse dat de historische en krimpende business van bpost group nog altijd onvoldoende gecompenseerd wordt met activiteiten met groeipotentieel is amper droog, of de nieuwe CEO van bpost tracht met een strategische overname de bakens te verzetten. “Als je toekomst wil geven aan een bedrijf, dan moet je het groeimogelijkheden bieden. Anders loop je continu achter de feiten aan en beland je in herstructureringen”, zegt Chris Peeters.

Kan de overname van Staci de bakens verzetten?

“Onze klassieke postactiviteiten zijn nog rendabel, maar krimpen. Het pakjesverkeer kent groei, maar de concurrentie is hard en de marges beperkt. De stap naar de logistieke dienstverlening voor internethandel is zinvol geweest, maar bpost mikte, zeker in de Verenigde Staten, te veel op de heel grote bedrijven. De marges zijn behoorlijk, maar deze markt is heel cyclisch. In Europa mist onze e-commercedienstverlening schaal”, fileert Chris Peeters de bestaande business van bpost. De business van de logistiek naar de eindklant voldoet niet als wissel op de toekomst.

Vandaar de overname van Staci, dat in oplossingen voor logistieke stromen in bedrijven wél een markt gevonden heeft met aantrekkelijke marges en gestage groeimogelijkheden. “Het gaat om het verzorgen van de complexe logistiek in bedrijven. Denk aan de levering van schermen aan een popconcert. Of aan de logistiek van een installateur van zonnepanelen. Die wil niet dat zijn elektricien uren verliest om wisselstukken op te halen. Op die markt kun je bedrijven ongelooflijk goed helpen. Dat levert trouwe klanten op met een grote betalingsbereidheid. Staci sluit ook geografisch en wat betref competenties heel goed aan bij bpost. Deze overname past perfect in onze strategie om in Noordwest-Europa een regionale leider in bedrijfslogistiek te worden. Ze zal de transformatie van bpost group versnellen. Staci is het puzzelstuk dat bpost mist”, zegt Chris Peeters.

‘Deze overname past perfect in onze strategie om in Noordwest-Europa een regionale leider in bedrijfslogistiek te worden’

Chris Peeters, CEO bpost group

Staci boekte vorig jaar met ruim 3.500 werknemers een omzet van 770 miljoen euro en een bedrijfscashflow van 110 miljoen euro. Het zal op die manier de bedrijfscashflow van bpost met 20 procent verhogen. Bpost koopt dus een stevig groeiplatform. Staci groeit met 7 procent per jaar, hoofdzakelijk door een stijgend klantenbestand, en deels via kleinere gerichte overnames. “Het businessmodel van Staci is aantrekkelijk omdat het weinig kapitaal nodig heeft. Het bedrijf huurt zijn magazijnen, waardoor het heel flexibel capaciteit kan inzetten in functie van de veranderende noden van de klanten. Verdere groei bij Staci zal komen van zowel hogere marges als van een stijgende omzet”, zegt Chris Peeters.

Betaalt bpost niet te veel voor Staci?

In 2017 betaalde bpost 700 miljoen euro voor het Amerikaanse Radial. Een veel te dure deal, bleek snel. Met deze misser in het achterhoofd wordt vandaag kritisch gekeken naar de overnameprijs. Bpost group waardeert Staci op 1,3 miljard euro, schulden inbegrepen, en betaalt op die manier 12 keer de bedrijfscashflow van Staci. Dat is vrij pittig. “Deze prijs is marktconform. De prijs is het resultaat van bilaterale onderhandelingen met de aandeelhouders van Staci en dus niet het resultaat van een biedproces. Dit is een faire prijs voor hoge kwaliteit”, zegt Chris Peeters. Niets doen was geen optie. “Staci is geen koopje, maar een achterstand inhalen kost altijd geld. Strategisch snijdt de deal hout”, zegt Tom Simonts, senior financieel econoom bij KBC.

Riskeert Chris Peeters het huis?

De overname van Staci lijkt een stevige brok om te verteren. De beurswaarde van bpost is verschrompeld tot amper 690 miljoen euro. “Je betaalt een overname met je balans en niet met je beurswaarde. Bpost is een rendabel bedrijf en beschikt nog over een sterke balans”, zegt Chris Peeters. Bpost betaalt de overname met de beschikbare cash en extra schuldfinanciering. Een kapitaalverhoging is niet aan de orde. De schuldgraad zal in 2025 oplopen tot 3 keer de bedrijfscashflow, om tegen 2027 weer te dalen naar 2 keer de bedrijfscashflow. Dat is behapbaar. Het risicoprofiel van de deal lijkt beperkt. “De kwaliteit van het management en de activa van Staci beperken het neerwaartse risico. In het slechtste geval zet Staci zijn groei op zichzelf verder, en dan kan bpost Staci opnieuw verkopen tegen dezelfde waardering. Maar er is ook opwaarts potentieel, dat wij moeten waarmaken door de overname goed te integreren en synergie te realiseren. Het trackrecord van bpost is op dat vlak niet goed, maar er staat een nieuw team aan het roer”, zegt Chris Peeters.

‘Staci is geen koopje, maar een achterstand inhalen kost altijd geld’

Tom Simonts, KBC

Wat zijn de volgende stappen?

Er ligt ook nog veel werk op de plank om de historische activiteiten te managen en te integreren in de nieuwe logistiekedienstverlening aan bedrijven, die bpost ook snel wil ontwikkelen op de Belgische markt. “We staan sterk in de last mile-bezorging en we hebben onze sorteercentra. Die expertise willen we ook benutten om de logistiek van bedrijven te verzorgen. Dat vraagt aanpassingen. Bedrijven willen bijvoorbeeld ook ’s avonds beleverd worden. Deze nieuwe activiteit is een oplossing om jobs te behouden, maar het zullen deels ook andere jobs zijn. We vertalen die transformatie in correcte personeelsplannen. Dat is werk voor de volgende drie tot vier jaar, met de eerste resultaten over achttien maanden. Dan zullen we over een sterk netwerk beschikken om een leider te worden op de logistieke markt”, zegt Chris Peeters.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content