Intelligente verklikkers
De files worden langer en het aantal radars neemt toe. Er verschijnen ook almaar meer apps en intelligente gps’en. Wat moeten we kiezen? We hebben er een aantal getest.
Uit de filestatistieken van Touring Mobilis van vorig jaar blijkt dat er almaar langere structurele files zijn. Dat zijn weerkerende opstoppingen die niets te maken hebben met ongevallen. Daarnaast telt België ongeveer 600 vaste, mobiele of trajectradars, die ongeveer 280 miljoen euro per jaar opbrengen.
Intelligente gps’en en smartphones kunnen de last van onverwachte situaties op de weg aanzienlijk verminderen. Tijdens de spitsuren en in bepaalde zones, zoals Brussel en de ring rond de hoofdstad, helpen ze het beste traject te kiezen en zo 5 tot 10 minuten te winnen. Ze geven de rijtijd ook realistischer weer dan de gewone gps’en die vaak in het dashboard ingebouwd zitten. De slimste toestellen wijzigen de route tijdens de rit als de verkeersomstandigheden wijzigen. De meest efficiënte radarverklikkers kondigen ook de mobiele radars aan, die de automobilisten vaker verrassen dan de vaste toestellen.
Er bestaan verschillende intelligente navigatiehulpjes:
Gps
We hebben het enkel over de geconnecteerde modellen, die de verkeersinfo in real time ontvangen en de reisweg aanpassen naargelang van de hindernissen. De meest gangbare zijn TomTom en Garmin. De duurste TomTom, de GO 6100, kost 349,95 euro en bevat een simkaart. U krijgt de verkeersinfo in real time en ontvangt levenslang radarwaarschuwingen.De goedkopere modellen werken via de 3G-verbinding van de smartphone van de bestuurder (GO 510 en 610, vanaf 249 euro). De concurrentie onder de apps heeft de gps-fabrikanten ertoe gebracht hun tarieven te verlagen en geen abonnement meer te vragen voor realtime verkeersinformatie. Het topmodel van Garmin is de nüvi LMT-D (399 euro), die via DAB (zie kader Drie niveaus van verkeersinfo) levenslang realtime verkeersinfo levert, een dashcam (een camera die videobeelden oplevert in geval van een ongeluk, een functie die de verzekeraars op prijs stellen) en een functie die u waarschuwt al u de rijbaanmarkering overschrijdt. Vaak is de update van de kaarten gratis.
Coyote-terminals
De Coyotes zijn in de eerste plaats bedoeld om de automobilisten te verwittigen van mobiele en vaste radars en incidenten op de weg. Ze bieden geen navigatie, op één model na (de Coyote GPS, 248,95 euro). De meest verspreide is de Mini (179 euro, abonnement niet inbegrepen). Alle toestellen bevatten een simkaart en een gps-chip. De Coyote S (219,99 euro) heeft een dashcam.
Apps voor smartphones
Deze toepassingen zijn almaar geraffineerder en dikwijls makkelijker te updaten dan een mobiele terminal of een ingebouwde gps. Ze zijn ook goedkoper, als ze al niet gratis zijn. Naast Waze, een heel populaire app, en zijn neefje Google Maps, is er de Belgische app Touring Mobilis en Here, een ex-filiaal van Nokia dat overgenomen werd door Audi, BMW en Daimler.
De apps profiteren van de snelle evolutie van de smartphones, die tegenwoordig een groot scherm hebben om ze comfortabel in de wagen te gebruiken. Ze bevatten allerlei sensoren (gps, snelheidsmeter enzovoort). Twee nadelen: de verbindingskosten die gepaard gaan met systemen die informatie in real time vereisen, en de moeilijke installatie van de smartphone op het dashboard of de voorruit. Een zuignap of de bevestiging van een steun op het ventilatierooster zijn niet altijd stabiel.
Ingebouwde systemen
De meeste nieuwe auto’s zijn uitgerust met een gps, maar doorgaans is die vrij simpel en houdt hij geen rekening met het verkeer. Sommige modellen beschikken wel over die functie op hun navigatiesysteem, maar dat veronderstelt permanente aanvoer van verkeersdata. U doet er dan ook goed aan bij de bestelling van de wagen te vragen of de melding van incidenten eerder elementair dan wel geavanceerd is (zie kader Drie niveaus van verkeersinfo). Onder meer Audi, BMW, Mercedes en Renault brengen modellen op de markt die uitgerust zijn met intelligente en geconnecteerde navigatie. Voor die diensten moet echter vaak worden betaald.
De constructeurs neigen ertoe op het dashboard de opstelling van de tablets en smartphones te reproduceren met enkele vertrouwde apps, zoals Coyote, Spotify en ViaMichelin. Het gaat daarbij om gesloten universa die de constructeurs goed onder controle houden (ConnectDrive van BMW, Peugeot Connected Apps, Audi Connect enzovoort). Voor auto’s zonder gps is het altijd mogelijk een systeem dat uitgerust is met gps te laten installeren, zoals een Parrot Asteroid Smart (ongeveer 500 euro) of een Alpine ILX.
CarPlay en Android Auto
De formule waar het meest naar wordt uitgekeken, biedt de mogelijkheid de apps van de smartphone te gebruiken op het dashboard. Sinds kort is er CarPlay voor de iPhone en Android Auto voor de Android-smartphones. Verschillende constructeurs pakken uit met modellen die met zulke opties uitgerust zijn: Renault, Volkswagen, Skoda en Opel.
De optie zit ingebouwd in het infotainmentsysteem waaraan de smartphone gekoppeld wordt met een kabel of via bluetooth. Dat lijkt de ideale oplossing: de overvloed aan apps van de smartphone combineren met de veiligheid en de praktische kant van een ingebouwde voorziening. Op dit ogenblik is het aantal bruikbare toepassingen nog erg beperkt.
En de telecomfactuur?
De gebruiker moet over een data-abonnement beschikken, want de informatie over het verkeer, de radars en de incidenten komt over het gsm-netwerk binnen. Ook wordt de positie van het voertuig op het netwerk bepaald. Zelfs als ze gratis zijn, kosten de apps dus geld. Wie bijvoorbeeld Waze gebruikt om van en naar zijn werk in Brussel te gaan, verbruikt iets meer dan 1 MB per dag. Roaming kan die kosten nog wat opvoeren als men op reis is, maar in de EU verminderen die en verdwijnen ze zelfs in juni 2017.
Robert van Apeldoorn
De meeste nieuwe auto’s zijn uitgerust met een gps, die geen rekening houdt met het verkeer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier