Yasmin Vantuykom (ex-Efluenz): ‘Het is bullshit dat je het te druk hebt’

Yasmin Vantuykom: "Een gsm is supernuttig, maar veel mensen zijn de weg kwijt over hoe je die gebruikt." © Emy Elleboog
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Yasmin Vantuykom verkocht net voor de zomer haar influencermarketingbedrijf Efluenz. Haar kijk op werken en hoe we omgaan met sociale media was aan het veranderen, er was een confronterende opmerking van haar dochter en ze wilde weer meer ondernemer zijn in plaats van manager. Vandaag komt haar boek Workaholics uit en later deze maand lanceert ze een nieuw bedrijf rond digitale detox. “Na iedereen verslaafd te hebben gemaakt aan de gsm, ga ik nu mensen helpen om ervan af te kicken.”

Op moederdag kwam Yasmin Vantuykoms vierjarige dochter Cleo thuis met een cadeautje, een briefje waarin ze antwoorden gaf op vragen over haar moeder. Bij de vraag ‘Wat doet mijn mama niet graag?’ was haar antwoord ‘Spelen met mij, want ze zit altijd op haar gsm’. Die opmerking kwam hard binnen. Tot dan was de zelfverklaarde mompreneur op Instagram en LinkedIn heel open over hoe ze haar groeibedrijf leiden combineerde met het moederschap. Mompreneurs laten zich geen keuze tussen een topcarrière en het moederschap aanpraten. “Ik kreeg in mijn professionele carrière – bijvoorbeeld bij een kapitaalverhoging – wel vragen in mijn gezicht gesmeten als ‘Ga je kinderen krijgen?’ en ‘Ben je van plan te trouwen’?”

“Sowieso geloof ik niet dat je werk en leven strikt gescheiden kunt houden. Die rol als mompreneur was een groot deel van mijn ondernemerschap. Toen ik dat antwoord van mijn dochter las, voelde het alsof ik daar compleet in had gefaald”, zegt Yasmin Vantuykom. “Als zij zich zo voelt, betekent het ik het niet goed doe.” De slimme dochter legde wel meteen de vinger op de wonde. De combinatie van moeder zijn en een bedrijf leiden was helemaal niet het probleem, wel de manier waarop heel veel mensen met hun gsm omgaan. Ze zijn fysiek wel aanwezig zijn in de vergadering of thuis, maar hun gedachten zitten bij hun smartphone. Bij uitbreiding hekelt Vantuykom de manier waarop we reactief werken in plaats van bewust om te gaan met onze tijd.

Dopamineshots

De 37-jarige ondernemer begon haar eigen gedrag op sociale media te observeren en te lezen over hoe de impulsen die we constant krijgen van onze gsm, televisie, reclame inwerken op ons brein. “Ik kwam tot de conclusie dat ik verslaafd was aan mijn gsm, het was een verlengstuk geworden zonder dewelke ik niet meer kon functioneren. Een gsm is supernuttig, maar veel mensen zijn de weg kwijt over hoe je die gebruikt. Telkens wanneer je er iets nuttigs mee doet – de weg zoeken op Google Maps bijvoorbeeld – begin je daarna te scrollen en voor je het weet ben je veel tijd kwijt. Veel mensen zeggen dat ze het te druk hebben, maar als ze niet twee uur per dag op hun gsm zouden scrollen, dan zouden ze wel tijd wel hebben voor de dingen die ze echt willen.”

‘Of je nu advocaat bent, notaris, CEO, werknemer of freelancer, als je niet kunt zeggen wat je gelukkig maakt en zelfs geen tijd hebt om na te denken of je graag doet wat je doet, dan ben je voor mij niet succesvol’

De Merchtemse dook in boeken over hoe ons brein werkt. “Die filmpjes op TikTok en ander sociale media zijn eigenlijk dopamineshots, je raakt er verslaafd aan. Die apps zijn ook zo ontworpen om gebruikers zo lang mogelijk bezig te houden”, legt ze uit. Die kennis en de nieuwe inzichten die eraan ontleende, goot ze in het boek Workaholics. Breek met de verwachtingen van anderen en leid je leven op je eigen voorwaarden, dat op 3 september bij Lannoo verscheen. De voorbije jaren kreeg Vantuykom twee kinderen, trouwde en verbouwde ze. Hoe regel je dat allemaal, vroeg ze zich af. Moet je altijd werken van negen tot vijf? Moet je bij elke meeting aanwezig zijn?

Niet dus, ontdekte ze. “Workaholics is gericht op het idee dat het bullshit is dat je het te druk hebt”, legt de onderneemster uit. “Je maakt je van alles wijs, omdat je reactief leeft. Je laat voortdurend andere mensen dicteren hoe en wanneer je reageert. 70 procent van wat passeert je mailbox of op je LinkedIn zijn dingen waar je geen zaken mee hebt, en waar je eigenlijk niet moet op reageren. We groeien ook op in structuren die ons in een bepaalde richting duwen. Zo wordt er van ons verwacht dat we kinderen krijgen. Als je zegt dat je dat niet wil, word je al snel als egoïstisch gezien. Of er wordt van ons verwacht dat we een job hebben waarvan iemand anders onder de indruk is. Veel mensen nemen beslissingen terwille van wat anderen van hen denken, maar succes betekent voor iedereen iets anders. Als je zelf je grenzen durft te stellen, komt er weer meer tijd om vrij na te denken over wat je echt wil en waar je zin in hebt.”

Yasmin Vantuykom © Emy Elleboog

Tegen een muur

De verrassende beslissing om Efluenz te verkopen, toont wat je er kan gebeuren als je begint na te denken over wat je echt wil. “Wanneer je tijd hebt om na te denken, maak je soms grote sprongen. Mensen zeiden me dat het een risico was om het bedrijf te verkopen, maar ik had ondertussen beseft dat ik er al bijna twee jaar niet meer echt gelukkig was. Ik merkte dat influencermarketing minder begon te gaan over verbindingen maken tussen mensen, maar heel commercieel werd. Als influencer kun je nu moeilijker impact hebben met creatieve communicatie, en daar was het mij om te doen. Was ik in elke meeting blijven zitten en was ik elke mail blijven beantwoorden, dan was ik op een bepaald moment misschien tegen een muur gelopen.”

Efluenz, het Brusselse bedrijf dat Yasmin Vantuykom in 2018 oprichtte, zette influencermarketing mee op de kaart in België. De start-up zocht welke invloedrijke mensen op sociale media zoals Instagram, Facebook of TikTok merken en overheden het beste aan hun marketing- en communicatiecampagnes konden koppelen. Een jaar na de oprichting had ze met uitgever Groupe Rossel al een investeerder binnengehaald. Vantuykom had het kapitaal nodig om personeel in dienst te nemen. In geen tijd werkten er tien mensen. Anno 2024 is Efluenz doorgegroeid tot twintig vaste werknemers en een omzet van 2,7 miljoen euro. Naast Brussel zijn er kantoren in Rijsel en Parijs. Groupe Rossel kocht dit jaar de resterende vijftig procent die Vantuykom nog bezat, voor een onbekend bedrag.

Chillpreneur

Dat de verkoop van Efluenz verrassend overkwam, komt ook door wat de onderneming voor Yasmin Vantuykom betekende. Ze had zich immers al een keer moeten heruitvinden. Na haar eerste stappen bij het consultancybedrijf Deloitte, wilde ze zelf een zaak beginnen. Toen haar toenmalige vriend naar Brazilië kon, ging ze mee. Ze gaf haar baan op en het koppel verkocht hun hebben en houden om een nieuw leven te beginnen. “Ik deed socialemediaopdrachten als zelfstandige, maar het was mijn eerste ervaring als zelfstandige en financiën is niet mijn sterkste punt. Na belastingen hield ik niets over. Al het geld dat ik als consultant had verdiend was opgemaakt, en mijn vriend bedroog me met Braziliaanse vrouwen. Ik had net mijn dertigste verjaardag gevierd. Toen ik op een moment stond te wenen zei ik ‘fuck dees, dit kan zo niet, ik ben beter dan dit, zowel professioneel als persoonlijk.’” De berooide Vantuykom kwam in 2018 terug naar België, trok in bij een vriendin, richtte Efluenz op en gaf zich zes maanden om er een succes van te maken. Via Tinder leerde ze haar huidige man kennen.

Mompreneur blijft ze, maar nu wordt Yasmin Vantuykom ook chillpreneur. “Of je nu advocaat bent, notaris, CEO, werknemer of freelancer, als je niet kunt zeggen wat je gelukkig maakt en zelfs geen tijd hebt om na te denken of je graag doet wat je doet, dan ben je voor mij niet succesvol,” zegt Yasmin Vantuykom. “Een chillpreneur neemt de tijd om daarover na te denken. Ik moest afkicken van mijn verslaving aan mijn telefoon natuurlijk. Ik ben ondernemer geworden omdat ik mijn eigen tijd wilde beheren. Daarvoor werkte ik als consultant voor Deloitte. Ik wilde geen hiërarchie meer en doen wat ik wou, nu ik wil weer beter mijn tijd kunnen beheren.”

Yasmin Vantuykom © Emy Elleboog

Eisenhower Matrix

Voortaan laat Yasmin Vantuykom haar smartphone de eerste twee uur van de dag uit staan, ze zette haar notificaties af, en thuis wordt de gsm gebannen tijdens het eten. Ze probeert bewust eerst ’s ochtends haar gedrag te veranderen omdat je dan meer discipline hebt dan na een lange werkdag. Ze is eerlijk over haar worsteling. Uren kon ze naar TikTok-filmpjes kijken. TikTok verdween van haar smartphone, kwam weer terug, werd er weer afgegooid. “En ik kijk nu ’s avonds ook nog graag twee uur naar Netflix.”

‘Je moet niet compleet afstand nemen van sociale media, maar het is belangrijk dat je zelf in de driver’s seat zit’

De dertiger is een fan van de Eisenhower Matrix om prioriteiten te stellen. “Ik concentreer me op de zaken die ik goed kan, zoals strategie, marketing en communicatie. Dingen waar ik minder goed in ben, zoals de financiën opvolgen van het bedrijf, kan ik beter aan iemand anders overlaten. Als je dan als CEO of werknemer echt focust op je drie à vier sterke punten en je prioriteiten, dan komt er tijd om na te denken en je tijd veel waardevoller in te zetten op je job. Veel mensen durven dat niet en zetten zich in zoveel mogelijk meetings of bij zoveel mogelijk projecten, uit schrik dat hun baas hen niet meer ziet staan en dat ze ontslagen zullen worden omdat ze niet meer nodig zijn. Als je chill met die zaken wil omgaan dan kan dat, maar het vraagt wel een gedragsverandering.”

Detox

Het belang van die gedragsverandering is ook de reden waarom ze niet allerlei software stopt in het nieuwe product dat ze later dit jaar lanceert met haar nieuwe bedrijf Quyēt. Het wordt een mooi ontworpen interieurobject waarin je je smartphone kunt opbergen. Net als toen ze Efluenz opstartte – “Ga je geld verdienen met Instagram?” – krijgt ze wel eens smalende reacties: “Mensen zeggen dat ze hun gsm toch gewoon in een lade kunnen stoppen. Maar we hebben fruitmanden voor ons fruit, en we doen geen water in een koffietas. Waarom hebben we niets om onze gsm op te bergen?”

De second time entrepreneur spiegelt zich aan het succes van het Antwerpse Loop Earplugs, dat met mooi ontworpen oordoppen zonder software en stevige marketingcampagnes op sociale media fenomenale groeicijfers laat optekenen en twee jaar geleden de Technology Fast 50 van Deloitte won, een jaarlijkse ranglijst van de snelst groeiende vijftig techbedrijven in België. “Ik hoop dat Quyēt opnieuw een groeibedrijf wordt, zoals Efluenz. Met dat verschil dat ik het nu graag zelf zo lang mogelijk in eigen handen wil houden. Het wordt nu wel een ander type bedrijf natuurlijk. Zelf een product maken is nieuw voor mij. Net zoals bij Efluenz, begin ik met stagiaires. Drie beginnen in september, vanaf dan hoop ik snel te kunnen groeien. Ik weet nu waarom ik bij Efluenz vaak tegen een muur liep, daaruit kan ik leren.”

Er zijn zoveel bedrijven die personeel zien uitvallen door burn-outs en stress, zegt Vantuykom. Haar nieuwe product wil ze koppelen aan keynotes en trainingen in bedrijven over digitale detox. Er komen ook podcasts waarin ze wetenschappers ontvangt om te praten over hoe ons brein werkt en hoe we onze gsm kunnen gebruiken zonder er de slaaf van te worden. “Wist je bijvoorbeeld dat scrollen ook slecht is voor je ademhaling en je longen omdat je altijd in dezelfde gesloten positie zit?”, vraagt ze. “Daardoor krijgt je brein niet genoeg zuurstof. Samen met coaches gespecialiseerd in burn-out, stress, ademhaling en ons brein, wil ik mensen al die zaken laten ontdekken. Uiteindelijk is het mij te doen om mentale gezondheid. Je zal me heel veel redenen moeten geven voor ik helemaal van TikTok wegblijf, en je moet niet compleet afstand nemen van sociale media, maar het is belangrijk dat je zelf in de driver’s seat zit.”

www.lannoo.be/nl/workaholics

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content