‘Soms is nietsdoen beter dan harder werken’
Volgens onderzoek stoppen doelmannen die gewoon blijven staan meer strafschoppen. Toch duiken keepers bijna altijd naar een hoek. Dat komt omdat het beter voelt de bal te missen door te duiken dan niets te doen. In de zakenwereld is het net zo.
Hoe reageert u wanneer u geconfronteerd wordt met een probleem in uw organisatie? Als u net als de meeste managers bent, dan gaat u nog meer uren kloppen en vergroot uw stress. Het voelt comfortabel iets te doen, zelfs al werkt dat contraproductief. Werknemers raken nog meer uitgeput waardoor ze niet meer leren en minder productief worden. Bovendien denken ze te weinig na over wat ze goed of fout hebben gedaan. Nietsdoen is vaak veel beter dan wel iets doen. Deze drie tips zetten u op het goede spoor.
1. Geef werknemers voldoende tijd om te herbronnen en na te denken tijdens de werkdag en tussen shifts.
In veel ondernemingen hebben arbeiders recht op pauzes of zijn ze zelfs verplicht om die te nemen. Voor heel wat management- en kennisfuncties geldt dat pauzesysteem niet. De medewerkers beslissen zelf wanneer ze even pauzeren en hun batterijen opladen. Vrijwel iedereen in dergelijke functies erkent het belang van gesprekken rond het koffieapparaat om bij te leren en ideeën uit te wisselen. Dring er bij de medewerkers dus op aan dat ze pauzes en vakanties nemen. Onderzoek toont aan dat de positieve impact het grootst is wanneer u het kantoor verlaat of even gaat wandelen. Eet dus niet achter uw bureau.
2. Neem de tijd om enkel en alleen na te denken.
Net zoals u tijd plant in uw agenda voor een presentatie, zou u elke dag een moment – al is het slechts 20 tot 30 minuten – moeten uittrekken om ‘s ochtends uw planning te maken of in de vooravond na te denken over de voorbije dag. Hebt u echt weinig tijd, probeer dan om na te denken op weg van of naar het werk. Een onderzoek bij pendelaars in het Verenigd Koninkrijk toonde aan dat wie aangemoedigd werd onderweg zijn dag te plannen, gelukkiger bleek, minder kampte met burn-out en productiever was dan de personen uit de controlegroep.
3. Moedig reflectie aan en wees eerlijk tegenover uzelf.
Zo krijgen we een beter inzicht in wat we doen en blijven we even productief. Of u nu alleen of in groep reflecteert, het gaat erom dat u een volledig en nauwkeurig beeld krijgt van wat er is gebeurd. Dat kunt u doen door rekening te houden met verschillende invalshoeken en met alle gegevens. Zo kunt u grondig analyseren waarom iets op een bepaalde manier gebeurde en bekijken hoe het beter kan. (HBR/NYT Syndicate)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier