‘Rommelig bureau is heilzaam’
Een bureau dat vol ligt met papier, spullen, koffiebekers en foto’s, kan heilzaam werken, schrijft de Britse econoom, auteur en journalist Tim Harford in een nieuw boek.
We denken dat alles veel beter werkt als we alles organiseren. Dat klopt soms, maar niet altijd, zegt Harford. Rommel moet je veeleer omarmen, vindt hij.
Georganiseerde mensen verspillen tijd door systemen te ontwerpen om orde te scheppen, die hen niet efficiënter doen werken, en chaos kan mensen creatiever maken.
Harford spoort zijn kinderen niet langer aan hun kamers op te ruimen. Waar hij chaos ziet, kunnen zijn kinderen een logica zien die voor hen belangrijk is.
De auteur verwijst naar onderzoek waaruit blijkt dat mensen die minder moeite doen om te ordenen in veel gevallen beter kunnen omgaan met een aanhoudende stroom van informatie.
Volgens Harford komen georganiseerde mensen vaak klem te zitten doordat ze te veel tijd besteden aan het zoeken naar een systeem dat niet beter werkt dan, bijvoorbeeld, eenvoudigweg in je mailbox te zoeken als je iets wil vinden.
Onze bureau is vaak het strijdtoneel waar we kampen met fysieke desorganisatie, maar Harfords boek reikt verder dan de werkplaats.
In een andere studie namen onderzoekers het effect van een staking in de Londense metro onder de loep. Reizigers moesten alternatieve routes zien te vinden, wat aanvankelijk leidde tot grote ergernis. Maar wat bleek? Eenmaal de staking voorbij was, hield een op de twintig pendelaars vast aan de nieuwe alternatieve route.
Chaos en willekeur
Harford benadrukt dat er tal van situaties zijn waar standaardisering nodig is, zoals in operatiekamers of bij elektriciteitsnetwerken. Maar, zo stelt hij, wanneer we baat hebben bij willekeur en chaos blijken mensen vaak niet in staat die te omhelzen.
Dat onvermogen geldt vooral in sociale situaties, oordeelt de Britse econoom. Omdat we de neiging hebben om te zoeken naar mensen die zijn zoals wij om vriendschap te sluiten en mee samen te werken, komen we zelden voor verrassingen te staan.
Zo namen twee psychologen in New York een bezoekje aan een netwerk event waar voorname zakenlui en ondernemers aan deelnamen. Toen hen werd gevraagd waarom ze aan het event deelnamen, antwoordden ze dat ze dat deden om nieuwe mensen te ontmoeten en contacten te leggen. Maar via hun elektronische attributen deden ze eigenlijk precies het tegenovergestelde: ze stevenden regelrecht af op de kennissen die ze al hadden, met wie ze vervolgens de hele avond doorbrachten. (qz.com)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier