Patrick Hansen (CEO Luxaviation): ‘Ik ben geïnteresseerd in alles wat exotisch en nieuw is en amuseer me gewoon’
De overname van de Belgische zakenluchtvaartgroep Abelag is pure noodzaak, zegt Patrick Hansen, topman van overnemer Luxaviation.
Luxaviation geeft vandaag op een persconferentie tekst en uitleg bij de overname van Abelag, een specialist in het vervoer van zakenlui, vips, maar ook in het transport van organen en patiënten. Patrick Hansen, de sterke man van Luxaviation, licht voor Trends al een flinke tip van de sluier op.
Het is voor België meteen de eerste kennismaking met Hansen, die zelden op de voorgrond treedt. Nochtans heeft de 40-jarige Luxemburger al een indrukwekkend parcours afgelegd. Hij is een expert in het oprichten van bedrijven en stuurt mee enkele investeringsmaatschappijen aan die actief zijn in een waaier van sectoren, met op kop de zakenluchtvaart en de gespecialiseerde scheepvaart. “Daar werken we met twee zeer dure mobiele werktuigen”, zegt Hansen lachend.
Hansen stapte pas vijf jaar geleden in de luchtvaart, toen hij samen met twee zakenpartners Luxaviation oprichtte. Anderhalf jaar geleden fuseerde Luxaviation met het Duitse FairJets, en vorige week versterkte Abelag de gelederen. Samen geeft dat een vloot van ruim vijftig vliegtuigen, en 320 à 330 werknemers.
Noodzakelijke kooplustEn daar blijft het wellicht niet bij. Luxaviation wil nadrukkelijk de rol van consolidator in de Europese markt van de zakenluchtvaart spelen. “Als we nog juweeltjes vinden, zullen we die zeker kopen”, zegt Hansen. Hij heeft naar eigen zeggen geen andere keuze. “De Europese regels worden steeds strikter, waardoor de kosten almaar stijgen. Als je geen grote vloot hebt, kan je niet competitief blijven. De consolidatie zal doorgaan en maar een beperkt aantal grote spelers zal overleven. Met Abelag erbij zijn we groot genoeg om competitief te blijven.”
Hansen speurt niet alleen in Europa naar opportuniteiten. Zo plant hij een kantoor in Singapore, om ook op de Aziatische markt aan de slag te gaan. “Vergeleken met Europa groeit die ongelofelijk snel”, zegt de zelfverklaarde levensgenieter, die ook na de overname van Abelag CEO van Luxaviation blijft. Hij geeft wel de operationele leiding van de Luxemburgse entiteit door.
Hansen volgde een opleiding tot commercieel ingenieur aan de Brusselse managementschool ICHEC en behaalde een MBA aan de McGill-universiteit in Montreal. Na zijn studies werkte hij voor de managementconsultant Arthur D. Little in Londen. Hij was medestichter van enkele succesvolle bedrijven, die hij even succesvol verkocht.
In 2003 ging Hansen aan de slag bij Deloitte Luxemburg, om een afdeling in Rusland op te richten. Daarna vertrok hij naar Fortis, om er het eerste kantoor van de groep in Rusland te lanceren. Hansen was er van nabij betrokken bij grote financiële transacties.
In 2007 stichtte hij samen met twee partners de durfkapitaalgroep Edison Capital Partners, die al talrijke deals heeft afgesloten in Europa, Rusland en Azië, voornamelijk in de sectoren olie en gas, luchtvaart en vastgoed. Een jaar later lanceerde hij met zijn partners Luxaviation, dat tot in 2010 zou worden geleid door de Belg Christian Heinzmann.
Hansen is bovendien commercieel directeur bij de investeringsmaatschappij Saphir Capital Partners, stichter en directeur van het Luxemburgse communicatie- en het veiligheidsdienstenbedrijf M-plify, én directeur bij Maritime Construction Services (MCS). Die Luxemburgse groep focust op de financiering en uitbating van schepen voor offshore olie en gas, en wordt vooral geleid door een van de partners van Hansen.
Heilige weekends
Hansen zelf geniet volop van zijn zakelijke avonturen. “Ik heb een grote joie de vivre, ben geïnteresseerd in alles wat exotisch en nieuw is, en ik amuseer me gewoon”, stelt hij. Hansen geeft wel toe dat hij niet verwacht had dat hij na amper vijf jaar zo’n omvangrijke groep zou leiden.
Op zijn werkritme zal de overname van Abelag nauwelijks impact hebben, want ook daarvoor al stapelde hij de airmiles op. Het verbaast dan ook niet echt dat Hansen geen hobby’s heeft. “De weken zijn té gevuld, en in het weekend wil ik me kunnen amuseren met mijn twee kinderen”, zegt hij. “Sport? Ik zou moeten sporten, maar ik eet te veel (lacht). En het familiale leven is tijdens het weekend heilig.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier