One Million Club: Verpakkingsloos staaltjes uitdelen met Sundo

Jacob Leysen
*  
Thomas Smolders medewerker Trends

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.

Wie in een apotheek komt, krijgt weleens staaltjes van producten mee. Die belanden vaak in een lade in de badkamer, waarna ze jaren later ongebruikt worden weggegooid. Dat merkte ook Apotheek Dok Noord in Gent, de apotheek van de vrouw van Frederic Vannieuwenborg. Buiten liepen mensen rond die zich niet beschermden tegen de zon, binnen lagen de staaltjes zonnecrème.

In 2017 raakte Frederic Vannieuwenborg, die ingenieur is, op een bruiloft aan de praat met Jacob Leysen. “We bedachten samen een dispenser voor zonnecrème, die steden of festivals als Tomorrowland kunnen plaatsen. Er zit ook een stuk IoT-technologie in (met het internet verbonden sensoren in gebruiksvoorwerpen, nvdr), om bijvoorbeeld te weten hoeveel zonnecrème nog in het toestel zit”, zegt Jacob Leysen. De software-ingenieur Victor Desmet werd daarom de derde oprichter van Sundo.

Sundo heeft al meer dan 300 toestellen in België en Luxemburg, 250 in Nederland en 150 in Italië. “Doordat we de dispensers kunnen bestickeren, kunnen bedrijven er reclame op maken. Het is slimmer dan adverteren op een billboard, want je voegt waarde toe voor de consument”, vertelt Jacob Leysen. “Daarnaast is het ook voor de cosmeticamerken relevant, want zij kunnen verpakkingsloos staaltjes uitdelen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content