One Million Club: BlooLoc begint nog maar

Thomas Smolders medewerker Trends

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.

In 2006 lanceerde Ivo Vandeweerd een spin-off van imec, het onderzoekscentrum gespecialiseerd in nano-elektronica en digitale technologie. Via een paar omwegen kwam die spin-off in handen van de Chinese smartphonemaker Huawei. Vandeweerd bleef een paar jaar bij de overnemer werken, en ontwikkelde technologie om via wifipunten mensen of toestellen te lokaliseren. “Huawei zag er uiteindelijk weinig in, zodat ik na mijn vertrek de technologie kon overnemen en er samen met een paar cofounders een eigen bedrijf rond kon bouwen”, zegt Ivo Vandeweerd.


In 2014 lanceerden Vandeweerd en co BlooLoc, een start-up die aanvankelijk mikte op onder andere op de evenementensector en de gezondheidssector. “Met onze technologie kon je bijvoorbeeld vermijden dat deuren in een woon-zorgcentrum zich openden wanneer iemand met dementie ervoor stond. Een handige toepassing, maar tijdens de coronacrisis moesten we ons noodgedwongen aanpassen. Toen zijn we volop gaan focussen op de logistieke sector, met een platform dat op basis van beeldherkenning vorkliften kan positioneren. In het magazijn hoeft niets aangepast te worden en ook voor de chauffeur verandert niets, waardoor onze oplossing een pak toegankelijker is dan andere systemen”, vertelt Ivo Vandeweerd.


Onder andere Caterpillar, Atlas Copco en Novartis zijn klant bij BlooLoc, dat in de eerste helft van 2024 een omzet van 700.000 euro denkt te realiseren. Vandeweerd: “We werken momenteel met twaalf mensen en hebben een aantal kapitaalrondes achter de rug. In de markt van de vorkliften zijn de grote spelers zeer geïnteresseerd in wat we doen. Als serial entrepreneur houd ik er vooral van een bedrijf te doen groeien.” Op termijn willen zowel de investeerders als Vandeweerd het bedrijf verkopen. “Maar het gevoel leeft dat we nu nog maar aan het begin van de groei staan”, zegt de CEO. “Laat ons eerst maar tonen wat het potentieel is.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content