Nils van Dam (Unilever) is Marketeer van het Jaar
Nils van Dam won de titel Marketeer van het Jaar in ons land. De andere genomineerden waren Sabine De Veilder (Pepsico), David Merzel (Microsoft Belux) en Joachim Rubin (Bel Belgium).
Met een Belgische moeder en een Nederlandse vader was Nils van Dam de geknipte baas van de marketingafdeling van Unilever-Benelux. Hij won de titel Marketeer van het Jaar in ons land en in Nederland eindigde hij in de top drie.
Nils van Dam (48) begon zijn carrière in de margarinebusiness en sinds oktober is hij countrymanager en president customer development België. Ondertussen had hij andere functies bij Unilever, maar verkaste ook even naar Interbrew en Censydiam.
Van Dam groeide op in Wilrijk en studeerde voor handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen. Als kind was hij al gepassioneerd door de reclame op de Nederlandse televisie. “Mijn Nederlandse vader wilde altijd het nieuws op de Nederlandse tv volgen en zo zag je die prachtige commercials uit Nederland. Sowieso keek tot de komst van VTM een op de vijf Vlamingen naar de Nederlandse tv.”
“Het goede van deze prijs is dat het vak marketing daarmee onder de aandacht komt”, zegt Van Dam. “Marketing wordt niet altijd correct begrepen door het grote publiek. Wat mij betreft gaat marketing om de invulling van de consumentenbehoeften via merken en producten. Je moet vertrekken vanuit de consument, vanuit zijn behoeften, en dan alle resources daarvoor gebruiken. De mensen denken soms dat het gaat om reclame maken, maar dat is slechts een klein deel van het werk.”
Een marketeer is een ondernemer zonder de last van een eigen zaak, zeker in een groot bedrijf als Unilever. “Je kunt over middelen beschikken en het zijn niet je eigen middelen. Je moet risico’s kunnen nemen, anders is er geen return. En we worden beloond voor die return.” (AVP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier