Michael O’Leary wil Ryanair nog vijf jaar leiden

© AFP

Michael O’Leary wil de lagekostenmaatschappij Ryanair nog vijf jaar blijven leiden, zegt hij zelf.

Michael O’Leary wil de lagekostenmaatschappij Ryanair nog vijf jaar blijven leiden, zegt hij zelf.

De 52-jarige O’Leary liet al herhaaldelijk uitschijnen dat hij Ryanair binnen enkele jaren zou verlaten, maar wil nu toch tot 2018 aanblijven. ‘Die jaren lijken mij heel interessant en boeiend, en dus zie ik geen reden om op te stappen’, zei hij in een interview in Londen.

Uitbreiden

Tegen 2018 moet Ryanair haar vloot uitbreiden tot meer dan 400 toestellen. De marktwaarde van de luchtvaartmaatschappij zou tegen dan meer dan verdubbelen, tot 8,65 miljard euro.

O’Leary gelooft dat Ryanair zal kunnen profiteren van het feit dat heel wat grote carriers zoals Air France en Lufthansa hun Europese netwerk afbouwen, omdat dat financieel minder interessant is geworden. Volgens de Ier zal slechts een handvol korteafstandsroutes overleven, vooral om de langeafstandslijnen te bevoorraden. Maar het businessmodel van het Scandinavische SAS of het Poolse LOT is volgens O’Leary ten dode opgeschreven.

Hij waarschuwde de grote spelers ook dat hun pogingen om een lowcost-filiaal op te richten, zullen mislukken. “Zij zijn allemaal gedoemd om te mislukken, omdat ze niet echt begaan zijn met lage tarieven”.

100 miljoen passagiers

O’Leary heeft Ryanair de afgelopen twee decennia groot gemaakt. De maatschappij zag het aantal passagiers stijgen van 1,7 miljoen in 1994 tot 79 miljoen vorig jaar. Tegen 2019 hoopt Ryanair de kaap van de 100 miljoen te ronden. ‘We hebben het model uit de jaren ’50 en ’60 heruitgevonden, waarbij men rijk moest zijn om te kunnen vliegen. En we zullen de volgende vijf jaar nog meer revolutionair worden’, aldus de topman.

O’Leary blijft bijvoorbeeld geïnteresseerd in de oprichting van een goedkope langeafstandsmaatschappij die vanuit een vijftal Europese steden naar een tiental bestemmingen in de VS zou vliegen. De oprichtingskosten voor deze airline, onder een andere naam, schat hij op 50 miljoen Britse pond (59 miljoen euro), zonder vlootkosten. (Bloomberg/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content