Mariasun Aramburuzabala: de koningin van Corona
De naam María Asuncíon Aramburuzabala Larregui doet in het Vlaamse zakenleven niet meteen een belletje rinkelen. Dat kan gauw veranderen, want de rijkste vrouw van Mexico wordt de eerste vrouwelijke bestuurder in de raad van bestuur bij AB InBev.
Nu de Belgisch-Braziliaanse biergroep AB InBev de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo heeft overgenomen, krijgt ze ook twee nieuwe bestuurders: María Asuncíon Aramburuzabala Larregui – Mariasun voor de vrienden – en haar collega vicevoorzitter in de raad van bestuur, Valentín Díez Morodo.
De keuze voor dit duo is niet toevallig. Beide zijn kleinkinderen van de stichters van de Mexicaanse brouwerij. Don Félix Aramburuzabala was een berooide immigrant uit het Spaanse Baskenland en hij richtte in 1925 samen met Pablo Díez Fernández de brouwerij op.
Het duo wordt ook aandeelhouder bij AB InBev. De transactie staat voor een totaal bedrag van 20,1 miljard dollar. Daarvan zetten de Mexicaanse referentieaandeelhouders 1,5 miljard dollar om in een aandelenbelang in AB InBev. Ook al blijft dat een vrij verwaarloosbaar belang van geen 1,5 procent.
Dat percentage lijkt verwaarloosbaar, maar Mariasun is dat allerminst. In de media wordt ze omschreven als de emanatie van de geëmancipeerde Mexicaanse zakenvrouw. “Vrouwen worden in Mexico nog te vaak omschreven als domme wezens”, liet ze in 2002 in een gesprek met de New York Times optekenen. In de Latijns-Amerikaanse machocultuur is het glazen plafond nog iets meer uitgesproken. De Mexicaanse ijvert voor meer vrouwen aan de top van het zakenleven.
Dat toont ook de carrière van de twee keer gescheiden Mariasun aan. Ze sprokkelde een rist indrukwekkende mandaten bij elkaar, onder meer bij Siemens Mexico, de luchtvaartmaatschappij Aeromexico, de mediagigant Grupo Televisa of America Movil. Bij die telecommunicatiereus ontmoette de rijkste vrouw van Mexico de rijkste man van de planeet, Carlos Slim. In 2006 werd ze door het Amerikaanse zakenblad Fortune omschreven als de machtigste vrouw van Mexico. In de wereldwijde ranglijst verwierf ze plaats nummer 26. Haar internationale netwerk reikt naar zitjes in de adviesorganen bij Harvard Business School en de beurs van New York.
Mariasun werd uiteraard met een gouden paplepel in de mond geboren. En zij hoort tot de Mexicaanse kring van superrijken die via niet altijd even duidelijke wetgeving lokale machtsposities en dito rijkdom kon uitbouwen. De Mexicaanse biermarkt, de vierde meest winstgevende van de wereld, is een duopolie van Grupo Modelo en Femsa (een dochter van Heineken).
Toch had het anders kunnen verlopen. In 1995 overleed haar vader Pablo Aramburuzabala onverwacht aan longkanker. Hij liet zijn vrouw Lucrecia en twee dochters na. Volgens de al dan niet geromantiseerde biografie, wisten de dames van toeten noch blazen. Gelukkig had Mariasun een gedegen financiële opleiding genoten aan een elite-instelling in Mexico City. In de eerste maanden na het overlijden maakte ze een balans op van het familiale vermogen. Het resultaat werd de investeringsholding Tresalia. Een afkorting voor de drie geallieerde vrouwen. Mariasun werd CEO van Tresalia en diversifieerde de investeringen naar vastgoed, gezondheid, onderwijs en media.
Samen met haar schoonbroer, Carlos Fernández González, de CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Grupo Modelo, drukte ze ook haar stempel op de werking bij de Mexicaanse brouwerij. De Queen of Corona, naar het bekendste merk, onderhandelde met Anheuser-Busch over een belang in de Mexicaanse brouwerij. De Amerikaanse marktleider verwierf na taaie onderhandelingen een economisch belang van 50,2 procent voor 1,6 miljard dollar. Toch kon Anheuser-Busch nooit de controlemeerderheid verwerven. De Amerikanen stuitten op het taaie verzet van de Mexicaanse familiale aandeelhouders.
AB InBev kon dat taaie verzet breken. In een transactie van 20,1 miljard dollar werd de Mexicaanse brouwerij overgenomen.
Wolfgang Riepl
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier