Ine Verhaert moet groei van Veritas voortzetten
Ine Verhaert volgt Marc Peeters op als CEO van Veritas. Zij moet de groei van de naai- en modeketen voortzetten, die de voorbije jaren goed garen spon bij de trend om zelf kledij te maken of te personaliseren.
Ine Verhaert volgt Marc Peeters op als CEO van Veritas. Zij moet de groei van de naai- en modeketen voortzetten, die de voorbije jaren goed garen spon bij de trend om zelf kledij te maken of te personaliseren.
Verhaert neemt vanaf 1 februari haar nieuwe functie op. Haar vuurdoop heeft ze al achter de rug, letterlijk. Eind april 2013 brandde de hoofdzetel in Kontich bijna volledig uit. “Bijna alles was weg, zelfs onze computers”, vertelt Verhaert, die toen aankoopdirecteur was. “Gelukkig waren er back-ups van de meeste bedrijfsgegevens. Maar in de eerste maanden na de brand moest ik toch geregeld vaststellen dat er toch nog veel belangrijke informatie in rook was opgegaan.”
De brand legde ook de centrale opslagloods in de as, waardoor Veritas in één klap zijn hele voorraad kwijt was. “Ine Verhaert en de rest van haar inkoopteam hebben die moeilijke situatie erg dynamisch aangepakt, zodat er snel nieuwe voorraden kwamen van onze leveranciers in Europa en in het Verre Oosten. Dat was cruciaal voor de snelle doorstart die Veritas na de brand heeft gemaakt”, zegt Marc Peeters, die tot een van de zeven families behoort die Veritas in handen hebben. Peeters wordt voorzitter van de keten.
Zijn opvolgster is niet verwant met de familie Leestmans, die Veritas in 1892 oprichtte, maar ze kent Veritas als haar broekzak. “Ze werkt al sinds 2005 bij Veritas”, gaat Peeters verder. “Het doet altijd deugd om iemand in je bedrijf te zien doorgroeien en uiteindelijk zelfs CEO te zien worden.”
Verhaert vormt nu samen met financieel directeur Ulrik Vercruysse het executief comité van de keten met 117 vestigingen en een omzet van 114 miljoen euro. “Ze heeft een fenomenaal geheugen”, zegt Vercruysse. “Ze wil alles altijd tot in details beheersen, een perfectioniste. En natuurlijk is ze ook erg modebewust. Dat is noodzakelijk.”
Verhaert heeft altijd een passie voor mode gehad. Als tiener droomde ze van een carrière als modeontwerpster. Na een gesprek met haar ouders besloot ze toegepaste economische wetenschappen te studeren, een diploma waar ze alle kanten mee op kon.
Maar de lokroep van de mode hield aan. Aan het begin van de jaren negentig begon ze haar carrière bij de modeketen C&A. Daar werkte Verhaert op de aankoopdienst van de hoofdketen een tijdje samen met Mimi Lamote, die in 2002 de shortlist van Manager van het Jaar zou halen voor haar prestaties als algemeen directeur van C&A België. “Je kon er altijd op vertrouwen dat alles wat ze zei tot in de details klopte”, herinnert Lamote zich. “Het was toen al duidelijk dat ze veel meer in haar mars had dan enkel met de aankoop bezig te zijn.”
“Ik heb erg veel geleerd bij C&A”, zegt Verhaert. “Het bedrijf had toen nog een opleidingstraject waarbij werknemers met alle facetten van de bedrijfsvorming in contact konden komen. Ik ben vrij snel naar de zusterketen Marca gegaan, waar ik in de internationale aankoop werkte. Die job bracht me sinds 1992 geregeld in Azië. Ik heb het continent een ongelofelijke metamorfose zien maken. Maar na dertien jaar wilde ik iets anders doen. Zo werd ik in 2005 productmanager bij Veritas.”
Personaliseren is in
“Toen sleepte de keten nog een ouderwets imago mee”, gaat Verhaert verder. “Het waren winkels waar men knopen en panty’s ging kopen. Onder Marc Peeters is er een nieuwe dynamiek gekomen. In acht jaar is de omzet meer dan verdubbeld. De collectie werd ook veel modieuzer. Ik let er ook op dat de kleuren van de verschillende assortimenten veel meer op elkaar zijn afgestemd. Zo kwam het accent meer op het creatieve te liggen, met succes. Nu ketens de verkoop van kledij domineren, is je kleren personaliseren erg populair geworden. Bovendien zijn sinds twee jaar ook breien en naaien weer erg in. Veritas profiteert daar ook van.”
Sinds november heeft Veritas een uitgebreide webshop, maar het blijft ook inzetten op fysieke winkels op toplocaties. “Dat is gemakkelijk voor onze klanten, die vaak met veel vragen zitten en bijvoorbeeld willen weten welke soort wol nu het best geschikt is voor hun breiwerk”, legt Verhaert uit. “Zelf kom ik er niet meer toe, er slingert in mijn huis nog ergens een half afgewerkte sjaal rond. Mijn drie tienerdochters breien wel veel. Daar ben ik erg blij om. Dan leggen ze eens hun smartphone aan de kant (lacht). Maar veel belangrijker is dat ze zo ook die voldoening leren kennen van zelf iets te maken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier