Flowsparks laat bedrijven zelf hun e-learning bouwen: ‘Met AI kan iedereen een digitale opleiding maken’

CEO Cédric Herregodts en Christophe Jacobs, chief customer success officer
Melanie De Vrieze Freelance

Flowsparks integreert nu ook artificiële intelligentie in zijn software waarmee bedrijven zelf digitale opleidingen kunnen optuigen. “We blijven trouw aan onze filosofie: zoveel mogelijk barrières wegnemen, zodat klanten zelf didactisch onderbouwde digitale opleidingen kunnen maken”, zegt CEO Cédric Herregodts.

Flowsparks ontwikkelt software waarmee bedrijven zelf digitale opleidingen kunnen bouwen. Sinds april integreert de scale-up ook artificiële intelligentie (AI) in zijn software. Door een simpele instructie te geven kunnen de gebruikers een volledige opleiding maken die didactisch onderbouwd is. Flowsparks AI Co-author, zoals de software heet, maakt communicatie met het GTP-taalmodel van OpenAI mogelijk en gebruikt de resultaten als basis voor de e-learningtemplates. “Door Word-bestanden, spreadsheets, PowerPoints of pfd’s op te laden, voeg je je eigen context toe”, zegt Cédric Herregodts, die sinds november de CEO van Flowsparks is. “Zo bouwt AI niet alleen voort op de bestaande trainingsdata van het taalmodel, maar verhoogt het maximaal de kans op een betere output.”

De AI helpt de bedrijven bij het creatieve proces. “Er is een reden waarom we de software Co-author hebben genoemd”, zegt Cédric Herregodts. “De tool doet niet alles voor je. Hij helpt je wel om de interactieve e-learning drie keer sneller te maken en stimuleert je creativiteit, zonder in te boeten op de kwaliteit. Soms is de wil er wel om opleidingen te maken, maar is er onvoldoende tijd of krijgen de makers een writer’s block als ze nadenken over het scenario. Met AI blijven we trouw aan onze filosofie: zoveel mogelijk barrières wegnemen zodat klanten zelf didactisch onderbouwde digitale opleidingen kunnen maken. We lopen niet zomaar blind een trend of een hype achterna.”

Intussen tekenden al meer dan twintig bedrijven in om met de AI-feature aan de slag te gaan.

Nieuwe koers

Dat Flowsparks focust op AI, is een logische evolutie, legt Herregodts uit: “We proberen de drempel zo laag mogelijk te houden. Dat was al het geval op technisch, grafisch en didactisch gebied, en nu ook om inhoud te genereren. Vaak is er veel interne knowhow, maar zit die verspreid over het bedrijf. Dankzij AI Co-author kan iedereen zelf een effectieve digitale opleiding bouwen.” Flowsparks laat zich leiden door drie componenten: de inbreng van de klanten, de eigen ervaringen en de markttrends.



Het was op verzoek van zijn klanten dat Flowsparks in 2017 radicaal van koers veranderde. In plaats van zelf digitale opleidingen te blijven bouwen, liet het de klanten die voortaan zelf maken. “Een van de pijnpunten was de snel veranderende inhoud van de opleidingen”, zegt Christophe Jacobs, chief customer success officer bij het Gentse bedrijf. “Organisaties hebben geen vier maanden de tijd om een opleidingstraject uit te werken en uit te rollen. Ze willen dat veel sneller doen en vroegen daarom of ze die e-learning niet zelf konden aanpassen.”

Gat in de markt

Het bedrijf zag een gat in de markt en zette in op software met een ingebouwde didactische ondersteuning. Werken met softwareabonnementen was een grote verandering, geeft Herregodts toe: “Het betekent dat je je product anders moet verkopen en dat je je intern anders moet organiseren. Sommige medewerkers zagen de evolutie met lede ogen aan, omdat onze kernactiviteit vooral het ontwikkelen van e-learning op maat was. Achteraf bleek het een goede zet.”

Dat was vooral het geval tijdens de covidperiode. “Hadden we alleen maar diensten aangeboden, dan waren we toen mogelijk zwaar in de min gegaan”, zegt Cédric Herregodts. “De omslag heeft ons niet alleen geholpen om crisissen makkelijker door te komen. Sommige crisissen bieden ook kansen.”

Flowsparks is niet het enige bedrijf in de edtechsector, maar het heeft naar eigen zeggen wel een unieke kijk op de technische, grafische en didactische ondersteuning, en legt een sterke focus op eenvoud om de inhoud te vertalen. Sinds 2022 is het mogelijk de e-learning in een paar klikken te vertalen. Er zijn meer dan 75 talen beschikbaar via vertaalsoftware als DeepL en Google Translate API.

“We weten heel goed wat de frustraties van grote bedrijven zijn. De inhoud van de opleiding wijzigt regelmatig, de inhoud moet worden aangepast aan de lokale situatie en er zijn vertalingen nodig voor de verschillende vestigingen. Als Europese speler zijn we het gewend rekening te houden met verschillende talen. De tools uit de Verenigde Staten doen dat minder efficiënt. Als je daarmee een e-learning maakt in twintig talen, moet je twintig verschillende versies onderhouden, met alle problemen van dien. Elke auteurstool werkt volgens die logica, terwijl er bij ons functioneel maar één versie met verschillende taallagen bestaat die realtime onderhouden kan worden.”

‘De tool doet niet alles voor je. Hij helpt je wel om de interactieve e-learning drie keer sneller te maken en stimuleert je creativiteit’

Cédric Herregodts, Flowsparks

Internationalisering

De thuismarkt van Flowsparks is België en Nederland, met hoofdkantoren in Gent en vestigingen in Berchem en Eindhoven. Wereldwijd heeft Flowsparks een miljoen unieke actieve gebruikers-deelnemers. Klanten van Flowsparks zijn onder meer Bridgestone, Brico, Proximus, PSV Eindhoven, en Telenet. Het bedrijf ziet dat die bedrijven vertrouwen hebben in digitaal leren. “E-learning alleen is niet alleenzaligmakend”, zegt Cédric Herregodts. “Het is slechts een tool, maar we zien dat er nu een mooi evenwicht is tussen klassikaal en online leren.”

Het softwarebedrijf is via partners actief in Duitsland, Frankrijk, Finland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika, en zet sterk in op de verdere internationalisering en naamsbekendheid van het merk. Dat deed het vorig jaar door 28 events bij te wonen in negen landen.

“We hebben een duidelijke markt en een strategie die goed werkt in België en Nederland, maar nu komt het erop aan dat succes te vertalen naar bijvoorbeeld de Scandinavische landen en de Verenigde Staten, waar we meer zullen focussen op directe verkoop. We staan in nauw contact met onze klanten, want die willen een vertrouwd gezicht. Onze customer success coaches staan onze klanten bij voor de implementatie en de ondersteuning van de software. Mensen hebben nog altijd graag iemand die hun situatie kent, iemand die ze rechtstreeks kunnen benaderen.”

Dat betekent dat Flowsparks, dat volgens Trends Business Information winstgevend is met in 2022 een omzet van 5,2 miljoen euro en waarvan het aandeel op de Vrije Markt van Euronext noteert, altijd op zoek is naar goede medewerkers en partners in het buitenland. “We zetten sterk in op hr. We zijn nog altijd een vrij kleine organisatie – we werken nu met 60 tot 70 mensen – maar er komt ook een extra fulltime hr-profiel bij”, zegt Cédric Herregodts. “Ook intern willen we meer inzetten op learning, begeleiding en onboarding van onze medewerkers. We zitten in een nichesector die voortdurend in ontwikkeling is en willen hen met meer dan voldoende kennis naar de klanten sturen. Het spreekt voor zich dat onze eigen AI Co-author daarbij een handje kan helpen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content