Op TikTok en andere sociale media valt te zien wat en hoe de rijken der aarde eten. De recepten krijgt u er zomaar bij.
“Mijn beroemde klant wil een pizza van 2.000 dollar”, vertelt de privékok Brooke Baevsky op TikTok. Hoe ze dat doet? Voeg ladingen kaviaar, vijgen en manukahoning toe en bestrooi alles met 24 karaats goudschilfers.
De pizza was het voorgerecht voor een chique diner in Los Angeles. Baevsky, die zegt dat ze kookt voor royalty, sportsterren en acteurs, filmde hoe ze de pizza serveerde, zodat niemand zou denken dat het satire was. Ze staat online bekend als Chef Bae en maakt deel uit van een groep privékoks die hun volgers een blik bieden op extreme weelde. Ze geven rondleidingen door reusachtige koelkasten en leggen uitstapjes vast naar chique levensmiddelenwinkels zoals Erewhon en Citarella. Baevsky vertelt dat een klant 20.000 dollar heeft uitgegeven om haar de wereld over te sturen om wat favoriete chocolade en noten te halen. Emily Ruybal serveert viergangenmenu’s op jachten op de Bahama’s. Het is allemaal immens populair: de hashtag #privatechef is al bijna 5 miljard keer bekeken op TikTok.
Respectabel
In de zomer trekken veel privékoks naar de Hamptons, een chique kustplaats in de buurt van New York. Privékoks als Meredith Hayden zijn viraal gegaan met videodagboeken over cateringdiensten van zeventien uur lang. Volgens TikTok is de ‘Hamptons esthetiek’, een stijl van inrichten geïnspireerd door de luxe strandhuizen, een van de trends van het moment.
Hoe maak je een pizza van 2.000 dollar? Voeg ladingen kaviaar, vijgen en manukahoning toe en bestrooi alles met 24 karaats goudschilfers.
Jill Donenfeld, medeoprichtster van Culinistas, een Amerikaans privéchefbureau, zegt dat haar klanten niet alleen op zoek zijn naar “kaviaar en kreeft” maar ook naar “verse ingrediënten van de boerderij”. Het populairste gerecht van het bedrijf is de burrata bar, waarvoor de romige kaas wordt overladen met toppings als prosciutto, perziken en pistachenoten. Sommige klanten vragen chef-koks om de gerechten te maken die in hun favoriete restaurants worden geserveerd.
De sector profiteert van de rage op de sociale media. The Culinistas, dat huishoudens koppelt aan chef-koks, zegt dat de zaken in de Hamptons deze zomer met 40 procent zijn gestegen tegenover het jaar daarvoor. Het kost ongeveer 50.000 dollar om een van hun chef-koks voor het seizoen in te huren. De rijken en beroemdheden zoeken chef-koks op die ze op hun Instagram-feeds zien. Private cheffing – een carrière die lang als minderwaardig aan die van chefs de cuisine werd gezien – is nu een respectabel beroep.
De keerzijde – althans voor de rijken – is dat er niet veel privé meer is over de privékoks van TikTok. In een sector die vaak discretie vereist, zegt Brooke Baevsky hoe ‘leuk’ het is video’s te maken met Hollywoodklanten als Emma Roberts en Sarah Michelle Gellar. Sommige chef-koks zijn zelf beroemdheden geworden. Het Wishbone Kitchen Cookbook van Meredith Hayden is een bestseller. Ze draait geen lange cateringuren meer en heeft haar eigen huis gekocht in de Hamptons. Misschien zal ze mettertijd een privékok inhuren.