Eric Van Zele nog minstens twee jaar CEO van Barco
“Naar onze normen is dit een goed jaar. In 2013 is gebleken dat we de onderneming kunnen transformeren voorbij digitale cinema zonder dat de winst daarvoor moet inboeten”, zei Eric Van Zele bij de voorstelling van de jaarresultaten.
Barco-topman Eric Van Zele stond scherp tijdens de persconferentie over de jaarresultaten. Het zit hem dwars dat Barco met 10 keer de verwachte winst voor 2014 zo laag noteert op de beurs. “We zitten duidelijk onder het marktgemiddelde (in Europa rond 14 keer de winst, nvdr). Er was de vrees dat we het resultaat van 2012 niet zouden kunnen evenaren. Wel, we hebben dat gedaan. We hopen dat in de toekomst opnieuw te kunnen doen. De financiële markten moeten daar dan maar gepast op reageren”, zei Van Zele.
De Barco-baas zei dat hij tevreden was als de courante bedrijfskasstroommarge (ebitda) tussen 12 en 14 procent uitkwam. In 2013 lag zij met 153,2 miljoen euro op 13,2 procent. Dat was 0,6 procentpunt lager dan in 2012 en zelfs maar 0,4 procentpunt bij constante wisselkoersen. Van Zele zag nog andere sterke punten.
“Voor inkomende bestellingen was het tweede semester van 2013 het beste ooit”, zei hij. Barco noteerde voor 594 miljoen euro aan orders, een stijging met 0,6%. De stijging kwam er bovendien ondanks de daling met 28 miljoen euro aan bestellingen voor projectoren. Onder hun tweetjes zorgden gezondheidszorg en vooral defensie & avionics voor 53 miljoen euro aan extra orders. In de gezondheidszorg zijn het de beeldschermen voor operatiezalen en de bed side terminals die aantrekken. Van Zele waarschuwde wel dat de gestegen orders zich niet altijd voorspelbaar vertalen in gestegen omzet in de volgende periodes omdat de uitlevering van die bestellingen ook afhangt van de klant.
45% omzet uit projectoren
Projectoren vormen met 522 miljoen euro nog altijd liefst 45 procent van Barco’s omzet. Het is ook veruit de rendabelste activiteit, met een bedrijfskasstroommarge van 16 procent (Barco boette hier 2,2 procentpunt in, onder meer door de acquisitie van projectiondesign).
De piek van de afzet in digitale cinema is voorbij, maar er blijven nog altijd 35.000 tot 40.000 cinema’s te digitaliseren in de komende twee jaar, klinkt het bij Barco. Wanneer de grote studio’s ophouden met het maken van analoge filmkopieën, worden ook de laatste bioscoopuitbaters verplicht om digitaal te gaan. “Barco wint momenteel de helft van de bestellingen in cinemaprojectoren”, zei Carl Peeters. Hij verwacht dat Barco over de komende twee jaar nog eens 15.000 cinemaprojectoren kan leveren. In 2016-2017 zouden dan de eerste digitale projectoren aan vervanging toe zijn.
Barco denkt ook mooi te gaan verdienen aan het onderhoud van zijn uitstaande projectorenpark van nu ongeveer 40.000 stuks.
In projectoren voor toepassingen in bedrijven en organisaties – waar Barco 11 nieuwe modellen introduceerde – rekenen de Kortrijkzanen vooral op de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van hun toestellen. Clickshare, het wifisysteem dat content vanop een pc, tablet of smartphone met knopdruk naar de projector stuurt, is daar een troef, volgens Van Zele.
Stevige orders
Recordbestellingen in het vierde kwartaal beloven veel goeds voor de divisie Gezondheidszorg, die een moeilijk tweede en derde kwartaal kende. De schade bleeft beperkt tot een omzetdaling met 5,2 procent tot 195,7 miljoen. De bedrijfskasstroommarge steeg twee procentpunten tot 13,5 procent. Een gelijkaardig plaatje bij defensie & luchtvaart, waar Barco een sanering doorvoerde en de marge 3 procentpunten steeg.
Controlekamers (“geavanceerde visualisatie”) blijven een probleem. De omzet zakte 6,2 procent tot 192,5 miljoen. De bedrijfskasstroom kreeg een klap van 44,4 procent. Barco verkoopt voor zijn videomuren traditioneel ‘kubussen’ met retroprojectoren. “Het is een beetje ons zwakke broertje nu. In het lage segment snoepen LCD-oplossingen ons marktaandeel af. We moeten daar sterker inzetten op LCD” , gaf Van Zele toe.
Acquisities zorgen voor hogere kosten
De acquisitie van het Noorse projectiondesign en het Taiwanese Awind was verantwoordelijk voor 27 miljoen euro aan kostenstijgingen. Barco publiceert overigens niet hoeveel omzet die acquisities in 2013 hebben bijgebracht. Wel zei investment relations manager Carl Vanden Bussche dat projectiondesign ongeveer het omzetritme aanhield van 2012, toen dat 57 miljoen euro was.
Van Zele gaf toe dat Barco met zijn omzet van 1,158 miljard de verhoopte 1,2 miljard niet had gehaald. ij gelijke dollarkoers had de omzet 3 procent hoger gelegen, een verschil van 31 miljoen. De “enkelcijferige groei” die Van Zele voor 2014 verwacht, zal op zijn beurt weer sterk afhangen van de dollar. “Een dalende dollarkoers treft ons drie keer: we hebben minder omzet, minder winst en we zijn minder competitief. Dat laatste is misschien nog het belangrijkste. Eigenlijk is alleen de 30 procent van onze omzet in West-Europa in euro. Dat geeft ons toch de nodige kopzorgen”. Van Zele verwacht wel dat de dollar zal versterken.
Aandeleninkoop
Hoe het aandeleninkoopprogramma van Barco er zal uitzien zal in de uitnodiging voor de volgende bijzondere algemene vergadering bekend worden gemaakt. Die moet dat programma goedkeuren. Het vorige inkoopprogramma is stopgezet in 2007.
De nieuwe campus in Kortrijk staat die aandeleninkoop niet in de weg. “We hebben voor die investering een kredietlijn van 30 miljoen geopend, uitbreidbaar met nog eens 7,5 miljoen tegen dezelfde, scherpe voorwaarden”, zei financieel directeur Carl Peeters.
Nog twee jaar erbij
De raad van bestuur zal voorstellen om Van Zele te herbenoemen als bestuurder voor 4 jaar. Daarna kan zijn contract als gedelegeerd bestuurder voor onbepaalde duur worden verlengd. “Zij doen het vooral omwille de continuïteit. Zij willen dat we Barco dit jaar en volgend jaar op het juiste spoor gezet hebben. De rest is bonus time. Maar ik amuseer me kostelijk en ik denk dat we goed bezig zijn”. Volgens Van Zele is Barco momenteel niet op zoek naar een opvolger.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier