Digitaal statiegeldsysteem staat voor doorbraak: start-up Borro haalt zaaikapitaal op
De start-up Borro heeft een statiegeldsysteem ontwikkeld met QR-codes op herbruikbare bekers. Het moet de laatste twijfelaars over de streep trekken om wegwerpbekers uit de evenementenwereld te schrappen. Dankzij zaaikapitaal kan het bedrijf verder groeien.
Op de festivalweide, in een concertzaal of in een voetbalstadion: herbruikbare bekers zijn overal. Om te vermijden dat die worden meegenomen, rekenen organisaties een extra waarborg aan. Alleen heeft dat statiegeld in menige vriendengroep al een woordenwisseling uitgelokt. De wachtrijen om de bekers terug te brengen zijn meestal gigantisch lang of het geld komt niet bij de juiste persoon terecht. Dat voelen ook de drankenleveranciers, want er wordt minder gedronken of getrakteerd.
Zo is de strijd om het ideale statiegeldsysteem losgebarsten. De start-up Borro heeft een digitale oplossing op basis van QR-codes op herbruikbare bekers ontwikkeld. Die code wordt automatisch verbonden aan de betaalkaart waarmee de transactie wordt gedaan. Als de beker vervolgens in een slim inzamelpunt wordt gedeponeerd, wordt de waarborg van het betaalde bedrag afgetrokken. Omdat de beker aan een deel van het betaalkaartnummer wordt gekoppeld, is het niet nodig om een extra app te downloaden of persoonsgegevens te delen.
Het idee komt van Glenn Verhaege, die er in 2018 zijn masterthesis al over schreef. Alleen was de markt er toen nog niet klaar voor. “De urgentie voor een degelijk statiegeldsysteem is veel groter nu Europa wegwerpplastic verbiedt”, zegt Verhaege. “Alleen werd al snel duidelijk dat zulke systemen vrijwel nooit op grote schaal werken en al zeker niet als het om tienduizenden bekers gaat. Daarom hebben verschillende grote festivals het voorbije seizoen nog met wegwerpbekers gewerkt en hangt hen nu een grote boete boven het hoofd. Dat toont aan hoe moeilijk het is om een goede structuur op te zetten.”
Gedragsverandering
Twee jaar lang heeft Borro proefprojecten uitgerold om kinderziektes uit zijn systeem te halen. Het deed onder meer een succesvolle test in een groot voetbalstadion in de eerste klasse, waar de herbruikbare bekers voor het eerst waren bedrukt met het logo van de club. Hoewel het clubbestuur veronderstelde dat fans de bekers als een hebbeding zouden meenemen naar huis, bleek 85 procent ervan weer te zijn binnengebracht. “Het resultaat toont aan dat bezoekers geen grote incentives nodig hebben om hun gedrags te veranderen”, zegt medeoprichter Kasper Albers. “Dat is belangrijk voor de slaagkansen van zulke systemen. De meeste events werken nog altijd met manuele terugbetalingen. Dat brengt nadelen met zich, zoals fraude of extra werkdruk aan de bar. Bovendien zijn andere systemen significant duurder.”
De komende maanden volgen nog extra testen om klaar te zijn tegen het nieuwe festiviteitenseizoen. Daarvoor heeft Borro 350.000 euro zaaikapitaal opgehaald bij het early-investeringsfonds Seeder Fund, de accelerator imec.istart en vier businessangels uit het Antwerpse. Het geld wordt gebruikt voor de verdere productontwikkeling, zodat het gebruiksgemak en de veiligheid nog beter ontwikkeld zijn. Verder zullen er nieuwe samenwerkingen worden aangekondigd met grote eventlocaties. Het bedrijf zal dan meteen opschalen in binnen- en buitenland, omdat het probleem van de herbruikbare bekers overal even prangend is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier