In lagere versnelling
De autoreus Volkswagen rijdt dit jaar een wel heel hobbelig beursparcours. Na een start in hoogste versnelling kreeg het aandeel motorpech. Dat maakt het kwaliteitsaandeel opnieuw ondergewaardeerd.
De Volkswagen-groep, met hoofdkwartier in het Duitse Wolfsburg, werd in de eerste jaarhelft met 5,9 miljoen verkochte wagens de grootste autoconstructeur ter wereld. De winst is wel nog minder dan die van Toyota.
De merkenportefeuille is de sterkste ter wereld en er is wat voor elk budget: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini voor de personenwagens, Scania en MAN voor de vrachtwagens en Ducati voor de motoren. Samen zijn die merken goed voor liefst 300 modellen.
Eerder dit jaar was er het conflict tussen de voorzitter van de raad van bestuur en levende legende Ferdinand Piëch,diein een interview CEO Martin Winterkornafviel. Maar omdat de aandeelhouders achter Winterkorn bleven staan, werd het een weinig glorieus einde voor Piëch bij de VW-groep.
Toch spelen vooral China en andere groeimarkten als Rusland en Brazilië het concern dit jaar parten. De groep is de grootste buitenlandse speler op de Chinese markt. Bij de voorstelling van de halfjaarcijfers eind juli moest de bedrijfstop de omzetverwachting voor het volledige boekjaar terugschroeven. VW verwacht niet meer, maar eerder evenveel voertuigen te verkopen als vorig jaar. De halfjaarcijfers waren nochtans nog meer dan behoorlijk. De omzet groeide in de eerste zes maanden nog met 10,1 procent in vergelijking met het eerste semester van 2014. De bedrijfswinst (ebit) klom 10,3 procent tot 6,82 miljard euro. Het tweede kwartaal was met 4,9 procent ebit-toename tot 3,49 miljard euro weliswaar in lijn met de analistenconsensus, maar beduidend onder de omzetgroei van 9,9 procent. Dat betekent dat de ebit-marge in het tweede trimester van 6,5 naar 6,2 procent is teruggevallen. De vork voor het volledige boekjaar is 5,5 tot 6,5 procent.
Maar de marge staat dus onder druk. In de groep liggen de marges ver uit elkaar: het merk VW staat voor 49 procent van de groepsomzet, maar slechts voor 21 procent van de ebit in het eerste halfjaar (ebit-marge 2,7 %, doelstelling 2018 is 6 %). Ook de commerciële voertuigen (bestel- en vrachtwagens) halen een beperkte rendabiliteit (2,1 % ebit-marge, 5 % van de groepsebit, 15 % van de groepsomzet). Traditioneel zorgen de luxemerken voor het leeuwendeel van de winst. Audi (9,8 % ebit-marge) en Porsche (15,6 % ebit-marge) tekenen samen voor 37 procent van de groepsomzet in het eerste semester, maar wel voor 68 procent van de groepsebit. Tegen minder dan 8 keer de verwachte winst dit jaar, minder dan 1 keer de boekwaarde, 0,4 keer de omzet en 6,5 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel zowel in absolute als relatieve (tegenover sectorgemiddelde) termen erg goedkoop. VW gaf zelf aan dat de impact van de devaluatie van de yuan beperkt zal zijn.
Volkswagen is een financieel sterke, uitgebalanceerde groep. De terugval in de Chinese automarkt weegt duidelijk, maar het aandeel is nu wel erg goedkoop geworden. De onderwaardering van 25 procent tegenover de sectorgenoten en het Europese gemiddelde is onterecht. Vandaar dat we het aandeel koopwaardig vinden.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier