‘Ik ben geen begrafenisondernemer voor bedrijven’

Vorige maand veranderde Walter Van Beirendonck op slag van succesvolle ontwerper in failliete winkelier. Zijn complete inboedel wordt online geveild bij Moyersoen, ‘s lands grootste makelaarskantoor. “Ik heb niet het gevoel dat ik geld verdien aan andermans ellende”, zegt CEO Christophe Moyersoen.

Het leek te triest om waar te zijn: tijdens de laatste dagen van zijn succesvolle overzichtstentoonstelling in het Antwerpse Modemuseum vroeg Walter Van Beirendonck zijn faillissement aan. Was die expo dan de zwanenzang van de avant-gardistische Antwerpenaar die naast zijn eigen collectie ook een kinderlijn tekent voor JBC en artistiek directeur is van de Antwerpse modeacademie? Niet helemaal. Enkel zijn winkel – de bvba W – legde de boeken neer. Zijn modemerk – de bvba Big – gaat gewoon door. Eind januari gooide hij nog hoge ogen met zijn modeshow in Parijs. Toch beweren kwatongen dat ook Big in zwaar weer zit, omdat de vennootschap 96.000 euro verlies maakte in 2010. In 2009 echter had ze 50.000 euro winst.

“De bvba Big stelt het erg goed. De balansen waar iedereen het nu over heeft, slaan op vorig jaar. Het eigen vermogen is er negatief, maar dat is het geval bij 375.000 bvba’s in België en geloof me, die gaan niet allemaal meteen failliet”, zei Van Beirendoncks advocaat Alex Trappeniers in De Standaard. Van Beirendoncks winkel, de ‘Walter Store’, ging na dertien jaar over de kop toen de eigenaar van het pand de huurprijs meer dan verdubbelde. Voor de vrederechter dwong hij bovendien af dat de verhoging inging met terugwerkende kracht vanaf maart 2010. En zo had de bvba W plots 80.000 euro schulden. “Onder die voorwaarden is het onmogelijk om mijn winkel rendabel te houden”, zegt Walter Van Beirendonck daarover. “Dat is ontzettend jammer, maar anderzijds kan ik daardoor meer tijd, energie en creativiteit steken in mijn modelabel.”

Beer

Walter Van Beirendonck verkocht in zijn concept store – een verbouwde garage vlak bij de Nationalestraat – zijn eigen creaties, maar ook meubels, accessoires en collecties van andere designers. Aanvankelijk probeerde curator Anne-Marie Elants de winkelinhoud integraal te verkopen. Helaas boden de kandidaat-kopers niet genoeg. Nu moet een grote onlineveiling bij Moyersoen de oplossing bieden. Er gaan 450 loten onder de hamer. Het overgrote deel is kleding, maar er zijn ook sneakers, zonnebrillen, paspoppen, kledingrekken, meubels en hét topstuk van de verkoop: een polyester beer van acht meter lang en twee meter hoog. Van Beirendonck liet die beer speciaal voor de winkel maken en gebruikte hem als kledingkast. “Wij hopen dat de veiling 35.000 euro opbrengt, maar veel hangt af van de beer”, zegt dedelegeerd bestuurder Christophe Moyersoen. “Dat is echt een collector’s item. Twee geïnteresseerden zijn genoeg om de prijs de lucht in te jagen en de veilingopbrengst te verdubbelen. Met dat geld wordt niet alleen de schuldeiser betaald, maar ook de kosten van het faillissement zelf. Dat de verhuurder de volledige 80.000 euro zal ontvangen, is dus onwaarschijnlijk.”

Booming business

Op 14 februari sloot Walter Van Beirendonck zijn winkel, twee dagen later vroeg hij zijn faillissement aan en morgen zal zijn hele hebben en houden verkocht zijn. In vijf weken van alles naar niets. “Zo’n korte termijn is heel normaal. De curator wil alles zo snel mogelijk verkopen om te kosten te drukken. De lopende maand valt binnen de faillissementskosten, maar daarna moeten we alles betalen. Dus als de winkel op 1 april nog niet leeg is, moeten we die 6000 euro huur ophoesten. Dat bedrag kan dan minder uitbetaald worden aan de schuld-eisers”, legt Christophe Moyersoen uit. Als makelaar werkt Moyersoen samen met curatoren. Ze bellen hem zodra ze een faillissement hebben. “Wij organiseren voor hen de veiling, maken publiciteit, et cetera. In ruil krijgen we een commissie op de geveilde goederen. Hoe beter we verkopen, hoe meer we verdienen. En hoe meer schuldeisers terugbetaald kunnen worden. Helaas zijn lang niet alle veilingen lucratief. Bedrijven hebben steeds minder activa. Computers, auto’s, kantoormeubilair, kopieerapparaten: alles wordt geleaset. De meeste stock is eigendomsvoorbehoud en het gebouw wordt gehuurd of zit in een andere vennootschap. Kortom: er zijn steeds meer faillissementen, maar ze brengen steeds minder op. Toen ik begon in de jaren negentig had ik wekelijks faillissementen met een actief van meer dan 1 miljoen euro. Nu heb ik er zo met moeite drie of vier per jaar. In die tijd draaide ik tien keer meer omzet met vier mensen dan nu met twintig.”

MUG

Toch is er ook nog goed nieuws uit de branche. De leasingmaatschappijen zorgen voor een hoop werk. “Ik heb een volledige afdeling die niets anders doet dan afgeschreven geleasete spullen ophalen in heel België. Ook de vrijwillige verkopen zitten in de lift. Door de crisis in 2008 en 2009 realiseren bedrijven zich dat ze overbodige stock beter kunnen verkopen dan opslaan. Als ze het later ooit weer nodig hebben, kopen ze het gewoon opnieuw. Die vrijwillige verkopen zijn echt booming business. Ik voel dat dat de toekomst is. Deze week kregen we nog zes autobussen binnen, een Ferrari en enkele wellnessbaden. Om al die spullen te kunnen opslaan, kocht ik in januari 2 hectare grond met magazijnen.”

Sinds drie jaar veilt Moyersoen enkel nog online. Gevolg: de verkoopprijzen stegen met 30 à 40 procent. “Ik begon tien jaar geleden al met onlineveilingen, maar dat was veel te vroeg. In 2008 startte ik opnieuw en toen sloeg het aan. Tot die tijd moest iedereen die geïnteresseerd was een vrije dag opnemen en urenlang wachten tot het bewuste lot op de veiling passeerde. Met een beetje pech ging het boven hun budget en moesten ze met lege handen naar huis. Nu kan alles vanuit je zetel. Logisch dat het internet ons koperspubliek ontzettend vergrootte.”

Christophe Moyersoen wordt wel eens de begrafenisondernemer van de bedrijven genoemd. Hoe is het om geld te verdienen aan andermans ellende? “Dat is een heel foute benadering. Vergelijk me liever met de dienst 100 of de MUG. De curator en ik zijn spoeddokters die bij een faillissement ter plaatse komen en kijken of we het bedrijf nog kunnen reanimeren. We proberen altijd een overname te creëren waardoor we jobs kunnen behouden. Gaat dat niet, dan is het een kwestie van opkuisen. Maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik geld verdiende aan andermans ellende. Zo’n faillissement is voor veel ondernemers niet alleen een zakelijk, maar ook een persoonlijk drama. Daarom vind ik het belangrijk om hen met veel respect en menselijkheid te behandelen. Wie failliet gaat, heeft zakelijk pech gehad. Dat kan mij morgen ook overkomen.”

Vandaag, donderdag 22 maart, kunt u tussen 14 u. en 17 u. alle spullen gaan bekijken in Van Beirendoncks winkel aan de Sint-Antoniusstraat 10 in Antwerpen. Morgenmiddag 23 maart vanaf 14 u. loopt de onlineveiling af. Bieden kan via www.moyersoen.be.

IRIS DE FEIJTER

“Er zijn steeds meer faillissementen, maar ze brengen steeds minder op”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content