Hotel Hungaria en Bonka Circus gaan samen verder als Hotel Bonka
Het productiehuis Hotel Hongaria, bekend van onder meer Dagelijkse kost met Jeroen Meus, en het creatief bureau Bonka Circus, dat luchtkwaliteitscampagne Curieuzeneuzen bedacht, kondigen vandaag aan dat ze samensmelten tot Hotel Bonka. Catherine Castille, de CEO van Bonka Circus, en Nico Van de Velde, chief creative officer van Hotel Hungaria, gaan Hotel Bonka samen leiden.
Het nieuwe Hotel Bonka wordt een huis van 18 miljoen euro omzet en 75 mensen vast in dienst. Hotel Bonka zal communicatie én entertainment aanbieden. De aandeelhouders van Hotel Hungaria en Bonka Circus krijgen elk de helft van de aandelen in het nieuwe Leuvense bedrijf. Catherine Castille en Nico Van de Velde kennen elkaar al lang, Castille heeft als netmanager bij Ketnet vroeger het succesvolle programma Helden besteld bij Hotel Hungaria. Bij een gesprek over de uitdagingen van hun bedrijven, kwamen ze tot de vaststelling dat ze die samen beter de baas kunnen.
“We willen allebei blijven groeien, en moeten daarbij opboksen tegen grote buitenlandse netwerken en mediabedrijven”, zegt Nico Van de Velde. “De markt is gigantisch aan het consolideren, waarbij grote groepen lokale agentschappen opkopen. Wij willen als gelijkwaardige partners – onze bedrijfscultuur ligt dicht bij elkaar – een tegenwicht bieden.” Catherine Castille vult aan: “Belangrijk is dat we onafhankelijk kunnen blijven. We willen een van de grootste onafhankelijke spelers in Vlaanderen zijn.” Hotel Bonka hoopt vanuit die sterkere basis zelf meer eigen formats te exporteren en te groeien op buitenlandse markten.
Storytelling
Bonka Circus is een creatief bureau gespecialiseerd in storytelling, marketing en communicatie. Het werd in 2012 opgericht door Vincent Kompany en Klaas Gaublomme. In 2021 namen zij CEO Catherine Castille en strategisch directeur Peter Verbiest mee op als vennoot in de firma. Bonka Circus is bekend van onder meer Curieuzeneuzen/CurieuzenAir van De Standaard en van Beste Buren en Het warmste koor op Radio 2. Het zet zich in de markt als een purposegedreven communicatiebureau dat zich specialiseert in positieve gedragsverandering.
Hotel Hungaria werd in 2009 gestart door Nico Van de Velde en Bart Verbeelen. Head of entertainment Maria van Lente van Hotel Hungaria voegt zich bij het oprichtersduo in Hotel Bonka als aandeelhouder. Hotel Hungaria had snel een grote hit te pakken met het kookprogramma Dagelijkse kost van Jeroen Meus. Andere bekende programma’s zijn Onze natuur en Huis gemaakt.
Na een aantal jaar speelde Hotel Hungaria in op een veranderende markt en vond het zich opnieuw uit als media- en marketinghuis. Behalve op producties voor televisie ging Hotel Hungaria zich van langsom meer toeleggen op reclamecampagnes, podcasts en andere opdrachten voor merken. Net als Bonka Circus staat duurzame storytelling daarbij centraal. Om die transformatie vorm te geven voerde Hotel Hungaria toen een kapitaalverhoging van een half miljoen euro door. Hotel Bonka vestigt zich in het Radiohuis van Herent, de locatie waar Hotel Hungaria nu al zijn uitvalsbasis heeft en de eerste Belgische radio-uitzendingen plaatsvonden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier