Hoe Solex Europa wil veroveren
Verrezen uit zijn as
Het in 1946 opgerichte merk Solex verrees in 2007 uit zijn as met de lancering van de e-Solex, een restylede elektrische versie van de beroemde bromfiets. Daarvan gingen in veertig jaar tijd maar liefst acht miljoen exemplaren de deur uit. Eind 2010 verwierf de Belgische groep D’Ieteren de exclusieve distributie- en ontwikkelingsrechten van het merk voor Europa. D’Ieteren creeerde een afzonderlijke entiteit, Power to Wheels, die zeven personen tewerkstelt en het merk weer succesvol wil maken.
Divers assortiment
Naast de bromfiets, waar in sommige landen geen motorrijbewijs voor nodig is, biedt het merk ook de goedkopere en lichtere VeloSolex aan. Daarvoor is nergens een rijbewijs nodig en hij is bovendien opvouwbaar. Het model vormt de speerpunt van de onderneming, samen met de Solexity, een innovatie die eind deze zomer wordt gelanceerd. Deze laatste twee modellen worden ook e-bikes genoemd, omdat de elektrische motor de fietser een handje helpt.
Variabele autonomie
Het elektrische vermogen van de VeloSolex wordt geleverd door een batterij van 2,5 kilo die zich onder het zadel bevindt en opgeladen wordt in het stopcontact. In ideale omstandigheden zorgt dat voor een autonomie van ongeveer 50 kilometer, afhankelijk van het gewicht van de gebruiker en van de ondergrond.
Sterk groeiende markt
“De markt voor elektrische fietsen groeit sterk”, zegt Michel Lagasse, marketingmanager Europe van Power to Wheels, de Solex-divisie van D’Ieteren. “Volgens onze schattingen is de Europese verkoop goed voor een miljoen stuks. De grootste markten zijn Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland en België. Die landen vertegenwoordigen ongeveer 80 procent van de omzet.” In 2016 zal de markt volgens Power to Wheels de kaap van 1,6 miljoen eenheden ronden. De bekende merknaam moet een sterke troef worden om marktaandeel te veroveren.
Trendy doelgroep
Distributeur D’Ieteren mikt op zowel stadsgebruikers tussen 25 en 40 jaar als 55-plussers die een transportmiddel voor korte ritten zoeken. Met een prijs van 1500 euro voor de elektrische fiets en 1700 euro voor de elektrische brommer richt Solex zich eerder tot het hogere segment en wil het zich positioneren als een prestigieus en trendy merk. Een beetje zoals Mini bij de auto’s en Vespa bij de scooters.
Wisselend succes de afgelopen jaren
Hoewel de e-Solex al even op de markt is, kan niet van een overdonderend succes worden gesproken. In België werden nauwelijks 1700 exemplaren aan de man gebracht. Er zijn namelijk slechts een honderdtal verdelers, terwijl dat er idealiter dubbel zoveel zijn. De prioriteit van D’Ieteren bestaat erin een degelijk netwerk uit te bouwen en pas daarna de marketing en de positionering van Solex als merk onder handen te nemen.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier