Het weer op bestelling

Een hittegolf is een zegen voor frisdrankfabrikanten en een vloek voor koekjesproducenten. Weerinformatie op bestelling kan hun productie helpen bijsturen. En dat is precies wat het nieuwe Belgische weerstation WNI wil doen.

W eather News Inc. ( WNI) is een wereldwijd bedrijf, met hoofdkantoor in Tokio. Het bedrijf telt 750 medewerkers, verspreid over vijftien landen, en sinds maart 2002 verkent ook de Belgische afdeling de markt. Manager Michaël Serrien moet vanuit het kantoor in Diegem in zijn dooie eentje het mooie weer maken: hij is de enige werknemer van WNI Belgium.

Serrien is ervan overtuigd dat de Belgische markt vragende partij is voor weerinformatie op maat. “20% van de handel is afhankelijk van het weer. Voor de ene bedrijfssector vormt de wind een risico, voor een andere de regen.” WNI Belgium is dan ook actief in tal van domeinen, van de bouw via de landbouw tot de maritieme sector. Voorlopig is die laatste de grootste markt voor het nieuwe weerstation. De weerinformatie van WNI Belgium begeleidt de schepen bij hun vaarroute.

Maar Serrien wil zich niet beperken tot die voor de hand liggende sectoren. Logistieke diensten zijn evengoed gebaat bij weerinformatie. “IJs- of frisdrankfabrikanten zijn perfect in staat om aan de hand van de weervoorspellingen hun omzet of voorraad preciezer te bepalen,” aldus Serrien. “De logistieke diensten zullen meer kosteneffectief kunnen plannen en het personeel zo optimaal mogelijk bezetten.”

WNI Belgium wordt geruggensteund door de financiële en technische middelen van de andere weerstations, die meer dan vijftig jaar ervaring en knowhow hebben. De Belgische tak wil zich van de concurrentie onderscheiden met een scherpe prijzenpolitiek. De betalende weerpakketten schommelen tussen de 100 en de 5000 euro. “Bij de concurrenten ligt dat vaak vier tot vijf keer hoger,” zegt Serrien. “WNI heeft liever in bepaalde markten twintig klanten tegen een lagere prijs dan één grote klant.” De weerinformatie wordt verspreid via mobiele diensten en het internet. Zo plaatsen Skynet en Planet Internet de weerberichten op hun portaalsite. Maar WNI Belgium richt zich ook naar particulieren. Serrien: “Vooral in de sport- en recreatiesfeer merk je veel interesse.”

Melanie De Vrieze [{ssquf}]

20% van de handel is afhankelijk van het weer. Voorspellingen op maat kunnen de omzet, de voorraad en het personeelsbestand preciezer helpen bepalen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content