Het vlees is sterk
Bijna tien jaar nadat Britse inspecteurs van Volksgezondheid sporen van de listeriabacterie vonden in een pakje vleespastei van Sanpareil, is het bedrijf uit Kapelle-op-den-Bos weer klaar om Groot-Brittannië te veroveren. Het vlees is sterk.
Manchester, Groot-Brittannië.
In 1989 kreeg de export van Belgische pastei naar Groot-Brittannië een flinke klap. Het Verenigd Koninkrijk importeert jaarlijks tussen de 3000 en 4000 ton pastei. Sanpareil, specialist in verse pastei, leverde daarvan ooit 2500 ton per jaar. Maar nadat Britse inspecteurs van Volksgezondheid in 1989 sporen van listeriabacteriën vonden, zagen alle Belgische pasteiproducenten hun Britse afzetmarkt ineenstorten. Sanpareil, toen marktleider in Groot-Brittannië, werd het grootste slachtoffer. De totale bedrijfsomzet zakte van 700 miljoen frank tot 200 miljoen frank, het personeelsbestand kalfde af van 300 tot 100 medewerkers.
Vandaag, heel wat overnames later,
lijkt het bedrijf uit zijn as te herrijzen. Nieuwe aandeelhouders zorgen voor een familiaal karakter en investeren in flexibiliteit. De introductie van een hersluitbare verpakking en de bouw van een hypermoderne doorkookinstallatie, samen goed voor een investering van 30 miljoen frank, moeten Sanpareil in de komende jaren opnieuw het elan geven van weleer.
Opnieuw marktleider in Groot-Brittannië?
De jonge bestuurders Dirk Peeters en Johan Noyen voorzien een stijging van de omzet met 40 miljoen frank, wat de totale omzet voor 1998 zou brengen op circa 400 miljoen frank. In 1997 haalde het bedrijf 425 miljoen frank, maar daarin zaten ook de resultaten van de vleesgrossier De Witte, die intussen van de hand is gedaan.
Voor de omzetstijging rekenen de ondernemers vooral op de Britse markt. In het land van de Union Jack verwacht het ondernemersduo een verdriedubbeling van de omzet. In 1997 voerde Sanpareil zo’n 150 ton uit naar Groot-Brittannië, dit jaar zal dat ongeveer 450 ton zijn. Sanpareil is altijd een pionier geweest op het vlak van export naar Groot-Brittannië. Dirk Peeters vat die rol samen met de slagzin “Wij leerden de Britten pastei eten.”
De kmo uit Kapelle-op-den-Bos heeft momenteel 75 vaste medewerkers in dienst; tijdens piekperiodes rond Kerstmis en Pasen vullen dertig interimarbeiders het personeelsbestand aan. De productie gaat naar verschillende landen van Europa en naar de Verenigde Staten. Met trots beklemtoont Dirk Peeters dat Sanpareil de enige Belgische pasteiproducent is met een vergunning van de Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) die naar Amerika exporteert. Van de jaarlijkse productie is 90% bestemd voor de uitvoer.
De belangrijkste afzetmarkten zijn Duitsland en Denemarken, maar ook Groot-Brittannië, Nederland en Zweden. De grootste markt is Duitsland. Maar ook in Denemarken is Sanpareil marktleider: het bedrijf voert jaarlijks 420 ton uit naar Denemarken, wat staat voor 16% van de totale productie. Het derde belangrijke afzetgebied is Groot-Brittannië, waar de groei het grootst is. De bedrijfsleiding gelooft dat het op termijn weer de belangrijkste markt zal worden. “We zien grote mogelijkheden in het Verenigd Koninkrijk,” vertelt gedelegeerd bestuurder Dirk Peeters. “We leveren inspanningen om onze aanwezigheid in Groot-Brittannië opnieuw uit te bouwen. Onze naamsbekendheid is daarbij een troef, de Engelsen associëren de smaak van pastei met Sanpareil.”
Typisch voor de Britten
is dat ze pastei eten in de zomer. Op het continent is dat net de periode waar er minder pastei wordt verorberd, zodat Groot-Brittannië een interessant land is om de productie tijdens de zomer op peil te houden.
Eigenlijk is Sanpareil nooit helemaal weg geweest uit Groot-Brittannië, maar het marktleiderschap moest de onderneming wel jaren aan anderen laten. Toen de broers Peter en Johan Noyen samen met Dirk Peeters in 1997 het bedrijf kochten, stond het heroveren van oude klanten in Groot-Brittannië bovenaan het strategisch plan. “Daarnaast wilden we ook in het Oostblok wat doen, maar die plannen hebben we voorlopig opgeborgen,” vertelt gedelegeerd bestuurder Johan Noyen. “Als derde pijler van onze missie kozen we voor groei in de Verenigde staten. Toch willen we daar enige voorzichtigheid aan de dag leggen, omdat je afhankelijk bent van de handelsakkoorden van de Wereldhandelsorganisatie ( WTO). Eén geschil volstaat om de hele zaak op de helling te zetten. Daarom hanteren we de regel dat geen enkele markt meer dan 25% van onze activiteit mag uitmaken.”
De tandem Noyen-Peeters is er ook van overtuigd dat je de kansen moet grijpen als ze zich voordoen. “De koers van het pond steeg van 45 naar 55 frank, wat Belgische pastei prijsgunstig maakt,” aldus Johan Noyen.
Groeimogelijkheden in zelfbediening
Sanpareil is duidelijk een pasteispecialist, maar produceert naast het brede gamma leverpasteien ook kookworst en hoofdkaas. Die maken slechts 15% van de totale productie uit. Het gamma leverpastei behelst zowel bulkproducten (potpastei) als voorverpakte en gesneden porties voor de zelfbediening in de supermarkt. Het is precies in dat laatste gamma dat Peeters en Noyen groeimogelijkheden zien. “De voorverpakte pastei wint aan belang,” zegt Dirk Peeters. “Dit jaar bedroeg de productie voor het zelfbedieningssegment voor het eerst meer dan de helft van onze totale productie.”
Daarom geloven de ondernemers dat de investering van 10 miljoen frank in de ontwikkeling van een hersluitbare verpakking de moeite loont. De Zweedse machinebouwer Anthonson ontwikkelde deze verpakkingstechniek. In België heeft Sanpareil voorlopig het alleenrecht om als producent van leverpastei een dergelijke machine te gebruiken.
Ondanks een meerprijs van 10% tot 15% groeit de verkoop van de nieuwe speciale verpakking. In België is Sanpareil huisleverancier van GB en Unic. Met de hersluitbare verpakking hoopt het bedrijf zijn thuismarkt uit te breiden. Ook in het buitenland is er interesse. In Groot-Brittannië levert Sanpareil dankzij het hersluitbare concept aan verschillende supermarktketens zoals Asda, Waitrose en Iceland.
Roeland Byl
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier