Het nut van de grootste sluis ter wereld
Tien maanden na de opening heeft de nieuwe Kieldrechtsluis al meer dan 11.000 schepen versast. De extra toegang tot de Waaslandhaven heeft zijn nut al bewezen, de ontsluiting wordt de nieuwe uitdaging.
Op 10 juni 2016 opende koning Filip officieel de grootste sluis ter wereld. De Kieldrechtsluis fungeert sindsdien als tweede en grotere toegang tot de Waaslandhaven. De eerste, de Kallosluis, kampte met lange wachttijden. Die zijn verdwenen. Na een half jaar had de Kieldrechtsluis al 4846 binnen- en zeeschepen versast en telde de Waaslandhaven al een extra instroom van 690 schepen. Eind april werd de kaap van 11.600 schepen via de Kieldrechtsluis gerond. “We wisten dat de Kieldrechtsluis goed gebruikt zou worden”, zegt Freddy Aerts, het hoofd van de Vlaamse overheidsdienst Maritieme Toegang en eindverantwoordelijke van het project. “De Kallosluis stond vol. Van de klanten had het gerust al vroeger gemogen en de opening was ook twee jaar eerder voorzien. Maar de sluis is er eindelijk en we zijn blij dat ze goed werkt.”
Goedkoper dan verwacht
De Kieldrechtsluis opende dan wel later dan gepland, ze kostte ook minder dan voorzien. De ramingen hielden het op 650 miljoen euro, finaal kostte de sluis ‘slechts’ 450 miljoen. “We hebben de opdracht aanbesteed op een moment dat er niet zoveel werk was. Dat zag je in de biedingen”, verklaart Freddy Aerts het verschil. “Bovendien werkten we met een sleutel-op-de-deurformule en vertrouwden we op onze ervaring vanuit de overheid. Dat leverde een groot verschil op.”
Freddy Aerts wijst ook op het nut van de aparte nv Deurganckdoksluis (jarenlang de naam van de Kieldrechtsluis, die bij het Deurganckdok ligt). De nv zorgde voor korte beslissingslijnen, wat hielp om verwijlintresten te vermijden. Ook het gebruik van Chinese sluisdeuren en -bruggen was een meevaller voor de kosten. Het gaat om vier kanjers van 2000 ton en 70 meter lang.
De Kieldrechtsluis grossiert in indrukwekkende cijfers, waarmee ze de Berendrechtsluis de titel van grootste ter wereld afsnoept. Beide zijn even lang (500 meter), maar de Kieldrechtsluis is vier meter dieper (17,8 meter) en ook 68 meter breed. De bagger- en bouwgroep Jan De Nul heeft de sluis gebouwd, nadat ze eerder ook de Berendrechtsluis voor haar rekening had genomen.
Dat de sluis een succesverhaal is, zorgt voor een nieuwe uitdaging in mobiliteit. Het complex telt twee gemengde bruggen – voor weg- en spoorverkeer, maar van bij de start was voorzien in twee extra bruggen. De aanbestedingen voor de nieuwe bruggen zijn binnen en de beslissing valt binnenkort. Idealiter zijn de bruggen eind 2018 klaar en vergen ze een extra investering van 32 miljoen euro. “Het is belangrijk op veilig te spelen”, zegt Freddy Aerts. “Stel dat een schip tegen een van de twee bruggen vaart, dan hebben we aan twee kanten nog een wegbrug.” Er staat ook een nieuwe wegbrug over de R2 op stapel.
Wouter Temmerman
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier