Het management moet werken

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Na vijf jaar wijzigt John Goossens opnieuw fundamenteel de manier waarop Belgacom wordt beheerd. Het grote directiecomité verdwijnt voor vier kleinere werkgroepen.

Sinds november 1999 is het management van Belgacom met een nieuwe oefening bezig. Na het Turbo-programma uit 1996 is het letterwoord dit keer Boost (verhogen, opdrijven), met acties rond de steekwoorden strategie, organisatie, klanten en talent.

Als gevolg van de strategische bezinning gaat Belgacom (188,1 miljard frank bedrijfsopbrengsten in 1999) zich alvast rond vier activiteiten groeperen en daarop uiteraard ook zijn topmanagement modelleren. De vier activiteiten zijn het vaste netwerk, de mobiele diensten (48,5 miljard frank omzet, een groei met 46,2% in 1999), de ook al snel groeiende tak datacommunicatie (+80%) en – afzonderlijk daarvan – multimedia en internet. Bij de voorstelling van de jaarresultaten voor 1999 liet president en chief executive officer John Goossens eind februari al doorschemeren dat de kans op verzelfstandiging van die entiteiten groot is. Belgacom Mobile (Proximus) staat trouwens al op eigen benen, net als de Belgische marktleider in internettoegang Belgacom Skynet.

Maar er komt dus waarschijnlijk ook een zelfstandige onderneming voor datacommunicatie, waarvoor op 1 november 1999 al de nieuwe divisie Data Networks & Applications (DNA) is opgericht. “In de loop van 2000 zal de organisatie geleidelijk worden aangepast,” zei John Goossens, die erop alludeerde dat er tussen Skynet en Belgacom Mobile perfect een joint venture kan komen om de mobiele internetopportuniteiten aan te pakken.

Helemaal aan de top, in het executive committee (‘exco’), verandert er weinig. John Goossens blijft op de 27ste verdieping van de Belgacom Towers vergaderen met chief operating officer Dennis Carr en chief financial and administration officer Ray Stewart, beiden afkomstig van referentieaandeelhouder SBC (dat Ameritech overnam).

Wel fundamenteel

is de ingreep in het GLC, het Group Leadership Committee, dat buiten de topdrie nog eens 21 directeuren samenbracht.

Sinds het jaarverslag 1998 is er al heel wat veranderd in dat directiecomité. Jean-François de Lantsheere, internationale relaties, vertrok terug naar zijn oude liefde Rusland. Group human resources manager Jos Libert nam de voorbije zomer ontslag nadat een externe audit het failliet van zijn HR for You-reengineeringprogramma had opgeworpen (in zijn spoor volgden een reeks andere HR-managers). Tony Jossa, de man die het people teams skills-reconversieplan aan de vakbonden hielp verkopen en verantwoordelijk was voor group human relations (de relaties met de vakbonden dus), kreeg er daardoor human resources bij. Nog twee andere directeuren werden vervangen: veteraan Georges Wanet, laatst verantwoordelijk voor general services (gebouwen en dergelijke) en de Amerikaan Judd Wellard, customer installation and maintenance, die terugging naar Ameritech.

Vier nieuwkomers vulden de zitjes.

Richard Woodruff, overgekomen van Ameritech, verving Georges Wanet op general services nadat hij het Y2K-programma had gesuperviseerd en Belgacom heelhuids langs de millenniumklip had geloodst.

Dana Dunne, een voormalig McKinsey-consultant die al eerder bij Belgacom had gewerkt, kwam over van US West en verving Vincent Simonart aan het hoofd van de divisie business customers (kmo’s en zelfstandigen).

Bernard Delvaux (34), ook al een voormalig consultant van McKinsey, nam de taak van Judd Wellard over als verantwoordelijke voor installaties en onderhoud bij klanten.

Op zijn persconferentie legde John Goossens er de nadruk op dat Belgacom de klantentevredenheid moest verhogen. “Eén tot anderhalf percent klachten op 95 miljoen klantencontacten is niet waar we willen zijn,” klonk het. De pas aangetreden Evan Richards (57), overgekomen van Belgacom Mobile en voorheen vice-president network bij Ameritech Mobile, heeft de ‘reuzentaak’ gekregen om dat via een wijdlopig programma (letterwoord MACSmaximizing customer satisfaction) doorheen de hele organisatie waar te maken.

In totaal kregen zeven leden van het GLC nieuwe functies.

Jurist William Mosseray (35), in 1993 nog door Bessel Kok weggehaald bij Loeff Claeys Verbeke, blijft een poulain van John Goossens. Indertijd was hij al verantwoordelijk voor het Turbo-programma. Het afgelopen jaar werd hij van global alliances & group strategy and development weggeplukt om het Boost-programma op te stuwen. Ambitieuze managers houden hem best in ere, want hij is ook verantwoordelijk voor top group resources: een gloednieuw programma om de fel gesolliciteerde managers in 120 zorgvuldige geselecteerde Belgacom-functies te motiveren, te behouden en eventueel te rekruteren.

Vincent Simonart verving Jean-François de Lantsheere op de post internationale relaties (met verantwoordelijkheid voor onder meer Ben, Belgacom France en de joint venture met Nederlandse en Duitse nutsbedrijven Tritone).

Alain Deneef kreeg in november 1999 de leiding van de nieuwe divisie data networks & applications en schoof corporate customers door naar Pascal Methens (een takenruil, want Methens was voorheen verantwoordelijk voor multimedia & infohighways).

Paul Maertens (ex- Coca-Cola), public affairs, nam regulatory, tariffs & interconnections over van Patrice d’Oultremont, waaronder de cruciale negotiaties met het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) en met de andere operatoren over de interconnectietarieven. Graaf d’Oultremont zelf is nu verantwoordelijk voor strategie. Zoals gezegd kreeg Tony Jossa er human resources bij.

John Goossens blijft zijn directeuren herschikken zoals een Brits premier zijn regering. Maar de nieuwe reorganisatie gaat verder. Het Group Leadership Committee is eenvoudigweg geschrapt. “Het was gewoon niet handig om al die gevarieerde onderwerpen in één groot comité te steken,” zegt een insider. Vrij vertaald: te veel directeuren zaten bij een gegeven agendapunt met de vingers te draaien en een groep van 24 vergemakkelijkt ook de besluitvorming niet.

In plaats van het GLC zijn sinds vorige week officieel vier nieuwe managementteams gecreëerd (noteer dat het woord committee nu door team is vervangen).

Het Group Strategy Team komt onder voorzitterschap van John Goossens en bespreekt niet alleen de strategische activiteiten van Belgacom, maar ook van zijn filialen – inclusief Proximus, Skynet en Belgacom Alert Services.

Het Group Optimization Team onder leiding van Ray Stewart moet het samenspel tussen de vier activiteitstakken verzekeren en een tegenwicht vormen voor de trend naar verzelfstandiging. Samenwerking, zoeken naar complementariteit, oplossingen voor overlappende activiteiten staan hier op de agenda.

Het Wireline Business Team, geleid Dennis Carr, superviseert de activiteiten die gebonden zijn aan het vaste netwerk, waaronder de Belgacom Alert Services.

Het Internal Services Team groepeert de diensten die de commerciële activiteiten ondersteunen: human resources, communicatie, general services (gebouwen, onderhoud, informatica). Voorzitter is algemeen secretaris Michel Vermaerke, die ook hoofd is van de juridische afdeling.

Hoe de teams precies zullen zijn samengesteld, was bij het in druk gaan nog niet bekend.

Bij deze éne fundamentele verandering zal het dit jaar trouwens niet blijven. Er worden nog meer veranderingen verwacht, niet enkel vanwege de verzelfstandiging van bepaalde divisies, maar ook omdat divisies zullen worden samengevoegd of verder geherstructureerd. De divisie data networks & applications van Alain Deneef, waarvan de oprichting op 1 november 1999 was aangekondigd, lijkt alvast de multimedia & infohighways-afdeling (voorheen onder Pascal Methens) opnieuw te gaan afstoten.

“Verandering start aan de top,” zei John Goossens op de voorstelling van de jaarresultaten, waar hij liet noteren dat de helft van de top-200 Belgacom-managers in het voorbije jaar van job was veranderd. Eén constante lijkt er wel te zijn. Hijzelf liet uitschijnen dat hij blijft.

bruno leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content