Het jaar van de gelaarsde vrouw

Ad Van Poppel medewerker Trends

2006 was het jaar waarin de vrouw gelaarsd door het leven ging. Waar komt de trend vandaan en wat willen vrouwen met hun laarzen uitdrukken?

Een blik in de etalage van de schoenenwinkels zegt genoeg: laarzen voor dames nemen daar het overgrote deel van de ruimte in. Kijk je naar het winkelende publiek, dan draagt het merendeel van de dames vandaag laarzen. Niet dat ze het koud hebben nochtans. In het huidige modebeeld heeft de laars het functionele al lang overstegen. Een illustratie daarvan was de zomermode 2006: ook toen trokken de dames massaal hun laarzen aan…

De laars bepaalt nu al voor het derde seizoen op rij het modebeeld. Maar deze winter is het echt massaal. Waar komt die laarzengolf vandaan? Norbert Kennis is inkoopverantwoordelijke bij de schoenenketen Torfs: “Schoenen zijn uiteindelijk maar accessoires en passen zich dus aan aan de textielsector en de prêt-à-portermode. De textieltendensen zijn dus bepalend. Dit seizoen zag je overal kniebroeken, en daaronder kan je alleen maar laarzen dragen. De schoenensector brengt dus aan wat de prêt-à-porter nodig heeft om het beeld volledig te maken.”

Volgens René Broekaert, hoofdredacteur van het vakblad Shoes-Magazine, vinden de shows van de prêt-à-portermerken vier tot zes maanden vroeger plaats dan die van de schoenen. “De schoenenfabrikanten gaan met andere woorden na wat de prêt-à-porter doet. Ze kijken vooral naar trendsetters als Prada, Dries Van Noten of Bikkembergs. Die merken bepalen immers het modebeeld, van kop tot teen.”

Mooier en stoerder

De meeste kledingwinkels laten de jongste jaren in hun etalages het volledige plaatje zien: kleding én schoeisel. Niet dat die winkels veel schoenen aan de man brengen – schoenen verkopen vraagt immers een grote investering, want veel voorraden – maar ze bieden met die enkele schoenen die ze in huis hebben, wel een totaalbeeld aan. En inspireren zo de consument.

De laars maakt volgens René Broekaert de vrouw mooi. “Laarzen verdoezelen bijvoorbeeld een minder mooie enkel of een wat dikkere kuit.” Voor de sector zijn ze in ieder geval fantastische producten. De gemiddelde prijs voor laarzen ligt tussen 100 en 130 euro, terwijl een paar schoenen voor 80 à 100 euro de deur uit gaat. De omzetten in de schoenensector zijn dit jaar dan ook gestegen. Broekaert: “De consument is bereid veel meer uit te geven voor een paar laarzen. En voor de retailer is het bij gelijke winstmarge veel makkelijker om één keer een paar laarzen van 200 euro te verkopen dan vier paar sandalen van 50 euro.” Dat laarzen ook veel meer voorraadruimte innemen, nemen de retailers er graag bij.

Maar waarom is de vrouw anno 2006 gelaarsd? Wellicht omdat we de voorbije jaren de klassieke pump in alle variaties hebben gekend en de vrouwen nu iets nieuws willen. Maar trendwatcher Nathalie Bekx (Bekx & X) ziet toch ook een fundamentelere verklaring: “Vrouwen kleden zich de jongste tijd heel vrouwelijk. Ze willen sexy zijn, maar laten niet met hun voeten spelen. Welnu, laarzen maken dat ze stoer overkomen. Ze weten wat ze willen.”

Het aanbod van laarzen is breed. Er zijn elegante rechte laarzen met een hoge hak, laarzen met veel frutsels (riempjes, veters), westernlaarzen (vorig jaar meer dan dit jaar), semi-motorcrosslaarzen… Bekx: “Jonge vrouwen kiezen vooral voor stoere laarzen met stevige blokhakken, terwijl je bij de wat oudere dames meer naaldhakken ziet. Je kan er een houding in zien van: ‘We willen verleid worden, maar dan op ónze voorwaarden. En als dat niet zo is, kan je desnoods een goed geplaatste uithaal krijgen’. Het doet me ook denken aan de jaren zestig van de vorige eeuw, dé periode van optimisme. Nancy Sinatra zong These boots are made for walking. Ook toen waren stevige laarzen in de mode, gecombineerd met korte rokken. Alle lengtes van rokken zijn overigens toegelaten, maar een korte rok duidt op optimisme.”

Het modebeeld van nu is ook wat Oost-Europees geïnspireerd, zelfs Russisch. “We gaan van going west naar going east,” zegt Bekx. “Modeontwerpers nemen de mooiste elementen uit de oosterse mode over. De kniebroek die je nu in het straatbeeld ziet, gaat ook terug naar het oosten. Dat is de kozakkenbroek. De wereldeconomie verschuift trouwens in dezelfde richting. Vandaag zie je tweed, leer, bont… En je merkt het aan de kleuren: zwart-wit heeft plaatsgemaakt voor veelkleurige prints.”

Standhouden?

De vraag is hoelang de laarzenmode nog zal standhouden. De sector ziet hier en daar aanwijzingen dat die op de laatste benen loopt. De elegantie lijkt geleidelijk aan terug te keren. Norbert Kennis: “Volgende zomer staat de damesmode in het teken van de preppy look. Vrouwen zullen daar geen sneakers, sportschoenen of laarzen onder dragen.”

Ook René Broekaert vermoedt dat de vrouwelijke consument binnenkort “stop” zal zeggen tegen laarzen. De jongste jaren heeft ze alleen maar laarzen gekocht; het is tijd voor iets nieuws. “De meeste vrouwen hebben nu twee of drie paar laarzen in huis. We krijgen signalen uit de markt dat we naar halfhoge laarsjes evolueren. In de toekomst zullen de modellen het midden houden tussen een laars en een schoen.”

Ad Van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content