Het coöperatieve gedachtegoed

Ook na de fusie van Cera Bank, ABB en KB is Cera Holding als coöperatieve vennootschap blijven bestaan. De vennoten krijgen elk jaar een dividend van 5%. Te weinig om het vennoot-zijn écht interessant te houden, en dus werkte Cera Holding een partnerprogramma uit met andere bedrijven.

Toen Cera Bank, ABB en KB fuseerden tot KBC bleef de coöperatieve vennootschap Cera Holding bestaan. Cera Holding heeft 37,5% van de aandelen van Almanij (KBC).

Vroeger was Cera Bank nagenoeg synoniem van Cera Holding. De bank had een coöperatieve structuur. Intussen hebben de vennoten van Cera Bank de overstap gemaakt naar Cera Holding. De vennootschap telt in totaal 465.000 vennoten, verdeeld over 285.000 gezinnen. 85% tot 90% van hen komt uit Vlaanderen, 10% tot 15% uit Wallonië. Sinds de fusie in 1998 kan niemand nog toetreden tot de vennootschap; dat kan pas weer in 2001.

Cera holding wil in de eerste plaats maatschappelijke projecten ondersteunen. Het gaat om armoedebestrijding of steun aan initiatieven die niet via de normale subsidiekanalen lopen. Daarnaast kunnen de vennoten rekenen op economische voordelen. Op dat vlak hangt de holding het coöperatieve gedachtegoed aan. Samen investeren in welvaart en welzijn, heet het bij Cera Holding. Welzijn en welvaart voor anderen, maar zeker ook voor de vennoten.

Partnerprogramma.

De vennoten krijgen elk jaar een dividend van 5%. Maar aangezien dat dividend niet wijzigt in de loop van de tijd, moeten andere voordelen het vennoot-zijn interessant houden. En dus zette Cera Holding een partnerprogramma op: eigenlijk komt het erop neer dat Cera Holding andere bedrijven toegang biedt tot de interessante doelgroep van de vennoten. Hoe ziet het profiel van die groep eruit? Yvan Dossche, directeur Cera Holding: “Het gaat om de vroegere klanten van Cera Bank. Dat kunnen zowel minderjarigen als senioren zijn. De Vlerick Leuven Gent Management School onderzoekt momenteel hoe het vennotenbestand in kaart kan worden gebracht, zodat een betere segmentering mogelijk wordt.” Koen Snauwaert, coördinator economische voordelen bij Cera Holding, zegt dat men breed gaat met die voordelen. “Partners vragen me altijd: hoe zien uw vennoten eruit? Ze willen zich toespitsen op de klanten die voor hen interessant zijn.” De namen van vennoten kunnen worden doorgegeven voor marketingdoeleinden. Het vennotenbestand wordt nooit verhuurd. Maar wanneer een vennoot reageert op bijvoorbeeld het aanbod van de Wijnmakelaarsunie, is het wél mogelijk dat die adverteerder de gegevens van de persoon in kwestie krijgt. Zo waren er in oktober vorig jaar bijvoorbeeld tien aanbiedingen, goed voor ruim 64.000 reacties.

Cera Holding heeft met KBC Bank en Verzekeringen een deal lopen, evenals met de verbruikersorganisatie Test-Aankoop en uitgever Lannoo. Daarnaast zijn er ad hoc deals. Vennoten kunnen soms van grote kortingen profiteren omdat hun aankopen worden ‘samengebald’ tot één order. Ad hoc deals worden gebundeld rond bepaalde thema’s (voor april 2000 bijvoorbeeld Sportief & Gezond). De criteria voor de voordelen zijn dat ze collectief moeten zijn, voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk zijn, substantieel zijn, niet elitair mogen zijn, en ruimte moeten bieden voor inspraak. Cera Holding wil op die manier de clubformule vestigen. Via een speciale bijlage in het zesmaandelijkse Cera Vennoten Voordeelmagazine worden de voordelen aan de vennoten bekendgemaakt.

avp

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content